Skal bli bedre til å dele veien

Arbeid av Kitchen Reklamebyrå

Sykkelbruken øker og i Nasjonal Transportplan legges det opp til en dobling de neste 10 årene.

Samtidig viser undersøkelser et høyt konfliktnivå mellom bilister og syklister. 70 prosent av syklistene har opplevd truende og aggressive bilister, og de syklistene som er mest aggressive opplever tilsvarende aggresjon fra bilister.

Nå lanserer Statens Vegvesen sammen med reklamebyrået Kitchen en ny stor kampanje: Delveien, som skal øke forståelsen mellom bilist og syklist og bygge kunnskap for å forebygge konflikter og ulykker.

Dette er den første store kampanjen Kitchen gjør etter at de fikk Vegvesenet som kunde tidligere i vår. Kampanjen består av fire reklamefilmer, åtte instruksjonsfilmer, én bakomfilm og en kampanjeside: vegvesen.no/delveien.

– Det har vært en særdeles hektisk og lærerik periode med mye arbeid på kort tid, sammen med topp motiverte folk fra Vegvesenet, sier konsulent Roald Ankerstad i reklamebyrået Kitchen.

– Vi gjennomførte også et bilbeltestunt under visning av «Fast & Furious 6» på SF kinoen på Lillestrøm, som allerede etter en uke har over 32000 visninger på You Tube.

– Vi har allerede fått mye positiv respons på reklamefilmene og bruken av Thor Hushovd. Folk liker at vi bruker humor, og pakker inn budskapet på en litt uventet måte. Så håper vi at vi med hele pakken, både reklamefilmer, webside og instruksjonsfilmer, kan bygge kunnskap, øke forståelsen mellom trafikantgruppene, redusere konfliktene og redde liv, sier prosjektleder Signe Gunn Myre i Vegvesenet.

Les mer på vegvesen.no/delveien

Kommentarer

Ingen kommentarer ennå.

Logg inn eller opprett en konto for å være med i diskusjonen.