Jeg søler ikke, jeg lager drivstoff

Arbeid av Per Høj

For all del, vi bør spise opp all mat som kan spises. Men hvis det først må kastes - så gjør det i den grønne posen. En pose matavfall kan ta en buss 250 meter.

Oslo kommune, Renovasjonsetaten (REN) og Saatchi fortsetter det viktige arbeidet med å få Oslo-folk til å kildesortere. Kampanjen kan ses utendørs på leskur, holdeplasser, inne på buss og bane, på store kollektivknutepunkt og i annonser. Denne kampanjen henvender seg primært til en målgruppe i etablererfasen/barnefamilier, men selvsagt også til alle som bor i og besøker byen vår.



– Vi har helt siden starten på utvidet kildesortering forsøkt å holde kommunikasjonen enkel og positiv. Informasjonsbehovet er stort i noen grupper, men vi må snakke om adferd og gevinster på en måte som gjør at det siger inn. Denne gangen er kampanjen primært laget for utendørs, buss/trikk og print, sier kreativ leder i Saatchi & Saatchi, Øyvind Waage

All mat som spises kan

Bak alle måltider er det matavfall, enten de spises i en singelhusholdning på Aker Brygge eller av en storfamilie i Groruddalen. Hver osloborger kaster 90 kilo mat i året. Det er veldig mye. Da er det bra at ca. 34 kilo kildesorteres i grønn pose, nesten 5 kilo mer matavfall enn i fjor. Med denne kampanjen ønsker vi å få inn enda mer. For all del. Vi bør spise opp all mat som kan spises. Men hvis det først må kastes, så gjør det i den grønne posen. En pose matavfall kan ta en buss 250 meter.

– Oslo er en storby med mange mennesker som snakker ulike språk. Vi har som mål å være en internasjonal ledende miljøby, og vi skal overlevere byen i en bedre miljøtilstand til neste generasjon enn vi selv overtok den. Derfor har vi valgt å la barna formidle budskapet denne gangen. Kampanjen er på norsk, polsk, engelsk, svensk, urdu og somali. Alle barna formidler det samme uansett språk, sier fungerende kommunikasjonssjef Elisabeth Marie Vollan.

– Vi har jobbet med utvidet kildesortering i Oslo siden 2007 og lagt en strategi som er basert på fersk innsikt om målgruppenes forhold til systemet etter hvert som det utvikles, for så å forme nye tiltak og budskap. Selv om kjennskap og kunnskap nå er veldig høy generelt i Oslo, og holdninger og adferd er bra, er denne kampanjen laget for å få med nye grupper, til å starte å kildesortere eller gjøre det bedre. Vi begynner å få tall og dokumentasjon som underbygger den veldig positive utviklingen som er i hovedstaden, sier byråleder og rådgiver Jon Fredrik Sandengen

Kommentarer

Ingen kommentarer ennå.

Logg inn eller opprett en konto for å være med i diskusjonen.