Byttet ut Uma med «deg»

Arbeid av MK Norway

Reklamebyrået MK Norway foreslo et dramatisk strategisk grep for Schweppes i sin siste europeiske kampanje.

– Vi valgte i denne kampanjen å gå bort fra Uma Thurman for å sette forbruker selv i fokus. Dette var utgangspunktet for kampanjen «Schweppes Your Moments», som nå er rullet ut i Europa, sier Svein Roger Selle i MK Norway Reklamebyrå.

Fremfor å fortsette med kjente ansikter ville MK Norway bringe merkevaren tettere til forbruker. Derfor er egentlig hele kampanjen overlatt til forbrukerdrevet engasjement. Over hele Europa ble publikum utfordret til å filme det uventede under temaet «Your Moments».

– I bunnen lå tanken om at uventede øyeblikk kan skje hvor som helst og når som helst, De skjer på jobb, på gaten eller på fest. De er ofte korte og dukker plutselig opp. Dette er dine øyeblikk. Da er det bedre og mer sannferdig at disse øyeblikkene faktisk kommer fra forbruker selv, fremfor en talsperson eller kjendis. Det er disse øyeblikkene Schweppes ville være en del av, sier det kreative teamet Doffen Trellevik, Jon Hjørnevik og Armando Zuniga.

Den første fasen av kampanjen startet ved at kreative skoler og deres studenter i en rekke europeiske land ble invitert til å lage sine egne filmsnutter. Elevene fikk i oppdrag å fange sine egne spesielle, uventede øyeblikkene på kamera. Deretter ble fans over hele Europa ble utfordret til å filme det uventede under temaet «Your Moments». Til kampanjen hører en egen app der fans kunne filme sine egne øyeblikk. Denne tillot brukerne å filtrere sine filmer. Selvsagt kunne man dele dem med hele Europa på en kampanjeside og gjennom sosiale medier. 

En kampanje, aktivisert i de lokale markedene

– Å se hvordan konseptet har blitt tatt ut i de ulike markedene har vært veldig spennende. Et øyeblikk for noen i Amsterdam kan være veldig forskjellig fra et øyeblikk for noen i Stockholm. Det var flott å se alle de ulike tilnærminger til dette, sier det kreative teamet i MK Norway.

I Sverige ble det for eksempel arrangert konkurranser hvor man kunne vinne bartendere til fest i sitt eget hjem, i Norge var det skifilm-konkurranser på Geilo og i Hemsedal, og i Danmark ble en popstjerne invitert til å spille en intimkonsert før visning.

Europeisk kampanje i 12 land

Kampanjen er blitt implementert i 12 europeiske land, noe som i seg selv er spesielt i norsk sammenheng.

– At et norsk byrå får lov til å gjennomføre en slik kampanje er ganske unikt. Det er ikke mange ganger vi har laget 10 ulike online-versjoner av en reklamefilm. Dette har vært en veldig spennende reise hvor vi har fått samarbeide med veldig mange flinke folk og læringskurven har vært eksplosiv, sier Svein Roger Selle.

Internasjonalt team

MK Norway reklamebyrå har laget konsept, idé. design og sammen med en rekke internasjonale bidragsytere er den implementert i ulike kanaler.

MK Norway laget design til app og kampanjesiden som ble produsert av det danske digitalbyrået Nodes. Sammen med den prisbelønte australske fotografen Adam Taylor reiste teamet i MK Norway til Argentina for å ta bildene som skulle brukes i kampanjen. Deretter gikk turen til Mexico City hvor byrået lagde reklamefilm sammen med den meksikanske regissøren Elisa Miller og produksjonsselskapet Arbolicine. 

Det britiske bandet Civil Civic ble hyret til å lage musikken som både ble brukt i reklamefilmen men også som musikk til brukerne som lagde sine egne filmer på nettet og på ulike events. 


Kommentarer

Ingen kommentarer ennå.

Logg inn eller opprett en konto for å være med i diskusjonen.