Aker Brygge har tatt steget fra å være et kjøpesenter til å bli en levende bydel. Med fornyelse innenfor flere områder var tiden også inne for en digital oppgradering.
Nye akerbrygge.no ble lansert 1. oktober. Ved hjelp av lanseringskampanjen som begynte i september og ansiktsløftninger på både innhold og design har nettsiden i sin første måned opplevd en økning i besøkende på nesten 350 prosent.
Craft Oslo har programmert både front-end og back-end, og resultatet er en responsiv og universelt utformet side.
– Nettsiden er blitt responsiv, ser bedre ut og har bedre innhold. Blant annet har det ført til en økning på 150 prosent i leste sider per økt, noe som forteller oss at besøkende finner det de liker når de går inn på siden, forteller Knut Arne Sorknes, leder for digital avdeling i Craft Oslo.
Mobile first
PR-operatørene har ledet prosessen frem mot en helt ny nettside som bedre speiler nye Aker Brygge. De har også innført en ny kanalstrategi for digitale medier, denne strategien reflekteres i den nye akerbrygge.no.
Fokuset har siden dag en vært på «mobile first». Bakgrunnen ligger i trendene vi ser på forbrukernes digitale liv.
– Vi ser at mobilen brukes mer og mer til informasjonsinnhenting. Trenden de siste årene viser at mobilen brukes mye til å finne frem til produkter, åpningstider og lokasjoner. Derfor var det naturlig å jobbe ut ifra et perspektiv med mobile enheter først deretter PC, sier Dan Hansen, digital rådgiver i PR-operatørene.
Designet er gjort i samarbeid med Bleed, mens all utvikling har ligget hos retail- og produksjonsbyrået Craft Oslo, et av byråene i McCann Worldgroup Norge.