Chess ønsket unike reklamefilmer og animasjon for å umiddelbart trekke publikums oppmerksomhet de første sekundene. Ideen kom etter de benyttet seg av samme type teknikk til vignetten for TV 2 sommertid.
Miniglobe-formatet er 360-graders bilder som er reversert, og det har blitt benyttet i flere år, men først nå har det latt seg gjøre å filme i dette formatet. Firmaet Myreze tok det store steget med å utvikle teknikken fra å gå fra vanlig perspektiv til en mini-globe.
– Det er jo som å filme i blinde, så det må mye planlegging til for å få dette til å fungere. Gevinsten i seg selv er å erfare at det lønner seg å tørre å prøve ut nye ting, sier kreativ leder Björn Myreze.
Den nye teknikken filmes ved å bruke seks kameraer hvor alle kamerabevegelser kan settes sammen i etterarbeidet, og de kan gå fra closeup til globeutsnitt og også leke seg med å reversere dette.
– Stitchingen i etterarbeidet er et kunstverk i seg selv, det tok sin tid å knekke denne koden, sier 3D- og etterarbeidsansvarlig Remi Vaage.
Chess-filmene er ett resultat av deres samarbeid med Chess og MK Norway hvor de sammen utformet ideen om å benytte seg av Chess sin karakteristiske fargepalett og ta utgangspunkt i sirkelformen som går igjen som en rød tråd i filmen, samt kameraføringen som går inn og ut av globen.
Det var rett og slett et fantastisk kreativt prosjekt der MK & Myreze fikk jobbe sammen med en kunde som virkelig tør å tenke nytt.
Involverte fra Chess: Alexander Solberg, Christian Kalvenes, Cecilie Middelthon-Moe og Christine Fredheim.