Lotto-kampanje eksploderer på Facebook

Arbeid av TRYPOL og Opt

«Alle» nordmenn på Facebook har sett kampanjen «Lotto-venner».

Har du vært innom Facebook de siste dagene kan du ikke ha unngått å legge merke til kampanjen Lotto-venner. Startskuddet gikk søndag formiddag og etter bare to dager hadde nær 90.000 delt kampanjefilmen og budskapet hadde nådd over 3 millioner mennesker, det vil si «alle» som er på Facebook i Norge, av disse er 2,2 millioner organisk spredning!

– Man trenger ikke være SoMe-ekspert for å forstå at disse tallene er imponerende. Men man må muligens være interessert utover det normale for å få høy puls av dem, sånn som vi får nå, sier Gunnar Stensaker i T/A OPT. Det er altså TRY, OPT og POL som sammen står bak kampanjen. Med henholdsvis rådgiver og prosjektledelse fra TRY, kreatører fra POL og OPT ved spakene på Facebook. 

Gjenkjennelig typegalleri

Kampanjen innebærer at deltagerne får kjenne på følelsen av å være gavmild millionær. Vinneren får en million, men i tillegg får han eller hun muligheten til å forandre hverdagen til venner og bekjente på Facebook, ved å dele ut alt fra vaskehjelp i et år, til middag og reise til en av verdens beste restauranter.

– Vi har jobbet tett med  OPT  gjennom utviklingen av typegalleriet til kampanjen og de aller fleste vil kjenne igjen både seg selv og andre, sier Janne Brenda Lysø i POL. 

– Det viktigste i denne kampanjen har  vært å ta utgangspunktet i en drøm vi alle har, nemlig å få lov til å være raus overfor de vi er glade i. Alle liker jo å vise at de setter pris på vennene sine, og nettopp derfor er denne kampanjen perfekt der man viser seg fra sin beste side, på Facebook. At man vinner en million selv, er selvfølgelig også en pådriver. Men som vi trodde, kombinasjonen er effektfull.

Svindel-bråstopp

I oppstarten ble det bråstopp en liten stund fordi mange trodde kampanjen kunne knyttes til den allerede omtalte svindelsaken, hvor noen utga seg for å være Norsk Tippings direktør på Facebook, og dermed rapporterte den som spam. Dette er løst og kampanjen er i full gang igjen.

– Det er godt å se at det fortsatt er mulig å lage kampanjer som fungerer så godt viralt, selv nesten uten annonsering. Ved å kombinere gode ideer med medietekniske muligheter og gjennom et godt samarbeid på tvers av disipliner og kommunikasjonsformer kan man skape svært engasjerende kampanjer, sier Lina Aas-Eng i Try. 

Hos Norsk Tipping er stemningen minst like høy.  Ansvarlig for kampanjen, Ingunn Børresen, forteller at kundeservice og SoMe-avdelingen på Hamar fryder seg. 

– Vi har aldri opplevd lignende aktivitet. Til nå har 88.000 registrert Lotto-venner kupong, og selve Facebook-siden vår har fått 33.000 nye følgere de siste dagene, noe som er en gledelig ekstra effekt av kampanjen. Det blir spennende å følge med fram til trekning av Lotto-venn-millionæren den 16. november, legger hun til.

Kommentarer

Ingen kommentarer ennå.

Logg inn eller opprett en konto for å være med i diskusjonen.