Et smykke for en flyktning

Kampanjen #etsmykkeforenflyktning oppfordrer til å gi smykker for å rette søkelyset mot lovforslaget om å kaste ut mindreårige flyktninger etter fylte 18 år.

70780 43366 original

Sist mandag startet Norsk Organisasjon for Asylsøkere (NOAS) kampanjen #etsmykkeforenflyktning for å rette søkelyset på lovforslagene som ble sendt på høring i romjula. NOAS ønsker å skape oppmerksomhet rundt hva forslagene faktisk innebærer.

– De nye lovforslagene gjør det mulig å kaste ut mindreårige flyktninger når de fyller 18 år, og gjør det svært vanskelig for familier å gjenforenes. Dette er en kald og skremmende utvikling i Norge, forteller generalsekretær Ann-Magrit Austenå.

Smykker som symbolsk virkemiddel

Den mye omtalte smykkeloven i Danmark har blitt et symbol for handlinger som fratar folk på flukt både verdighet og rettigheter. Flere av de foreslåtte innstrammingene fra den norske regjeringen går enda lenger i å frata flyktninger grunnleggende rettigheter, og vil i særlig grad ramme kvinner og barn.

Kampanjen skjer kun via fortjente kanaler og det er Good Morning som har utviklet konseptet for NOAS i samarbeid med det nystartede PR-byrået Something Good. Billy Budd står for filmproduksjonen.

– Vi bruker smykker siden det er symboltungt i denne debatten. Norge skal ikke innføre en smykkelov, men på grunn av symbolpolitikken den er med på å skape, er det en fin knagg å henge kommunikasjonen på. Det mest rørende er at vi nå ser at vanlige folk også deler sine personlige historier og donerer sine mest dyrebare smykker til saken, forteller kreativ leder hos Good Morning, Markus Lind.

Over 390.000 har sett filmen

På snaue to dager hadde over 200.000 sett filmen på Facebook. I skrivende stund har det tallet økt til 390.000.

– Hensikten med kampanjen er å dekke gapet mellom oss og dem. Debattklimaet i Norge er opphetet, og folk får så mye informasjon og katastrofenyheter at det blir vanskelig å ta inn. Vi ønsket å skape ekte engasjement ved å skape en nærhet til at det er mennesker i nød vi snakker om, som kunne vært både meg og deg, sier daglig leder i Something Good, Mai-Bente Paulsen.

– Vi håper kampanjen vil få folk til å reflektere over måten vi snakker om flyktningene på, og bidra til oppmerksomhet rundt lovforslagene. Selve prosessen har vært noe med det mest intense og givende vi har vært med på. Halvannen uke har det tatt fra ideen ble født frem til konseptet var lansert, avslutter Markus Lind.