Minecraft-konsert fikk massiv oppmerksomhet

Unik miks mellom pop og gaming: Virtuell og reell konsert i henholdsvis Minecraft og The Gathering i Vikingskipet på Hamar.

74056 55b41 original
74065 daa73 original
74071 31fe4 original
74074 12c7a original

Den 23. mars spilte popstjernene AlunaGeorge, Broiler og Lemaitre live to steder på én gang under åpningsshowet på The Gathering, både på hovedscenen og i spillet Minecraft, noe som har fått stor oppmerksomhet verden over.

– Dette er prosjektet er et strålende eksempel på hvordan et innovativt, ambisiøst og respektfullt samarbeid mellom ulike selskaper kan skape fantastiske resultater. Her har Heisholt Inc, Universal Music Norge og The Gathering skapt noe som ikke hadde blitt til, hvis en av partene ikke var der. Like før jul satt Guro Faller fra the Gathering, Gjermund Moastuen i Universal Music og jeg på kontoret til Gjermund, alle bare visste at dette var bra, og siden har ikke noen bremset et eneste sekund eller sted, sier Erik Heisholt i Heisholt Inc.

Minecraft-konserten er et stykke pionerarbeid som blander tech, pop, gaming og kreativitet. Vikingskipet ble bygget opp i minste detalj i Minecraft for å huse gamere som ønsket å delta på den virtuelle delen av konserten. Og som konserter ellers, ble denne promotert med postere, boards og filmer, samt en ny kanal: Alle kreative uttrykk ble skapt, og plassert, inne i Minecraft-universet.

– Vi skapte hele promotion-kampanjen på én helg. Vi inviterte ni viderekommende Minecraft-spillere på kontoret, og hele helgen spilte vi og dokumenterte kampanjetemaet «Be First In Line». Alle visuelle uttrykk er hentet fra denne mini-Gatheringen, sier Christer Magnussen og Martin Brurås, kreatører i Heisholt Inc.

Kampanjen ble så spredd via kjente gamere og servere i nettverket til The Gathering og Heisholt Inc, blant annet dokumenterte Årets YouTubere, Baibai og Huginn hvordan de bygget opp Vikingskipet og var med å promoterte konserten. I tillegg ble det laget en enkel PR-pakke. Artistene selv spredte også budskapet via sine sosiale medier.

Resultatet ble en unik utendørskampanje, som utforsker et alternativt utendørslandskap som er like viktig som «det virkelige» for millioner av mennesker hver eneste dag.

Promokampanjen og pressemeldingen ble sluppet kun 48 timer før selve konserten.

– Etter en liten stund tok det helt av på en måte jeg ikke har vært med på før. Vi arbeider hele tiden med å skape kulturelle fenomener for kundene våre, snarere enn reklame, uttrykk med respekt for den tiden vi lever i som virkelig gir en merverdi, som gir helt andre engasjement og samtaler. Hele den globale musikkbransjen med MTV, Rolling Stone Magazine, New Musical Express og Pitchfork i spissen tok tak i dette, og så bare fortsatte det, sier Heisholt.

For å kunne sikre kvaliteten og at det var teknisk forsvarlig, hadde The Gathering satt kapasiteten til 1190 inne på selve Minecraft-konserten. Det var smekkfullt hele konserten, og hver gang noen hoppet ut, smatt andre inn. Det var lange digitale køer utenfor. Konserten ble også live streamet på Twitch, VGTV og NRK, og ble sett av totalt 80.000 mennesker.

Sist ute hva gjelder dekning og spredning er Contagious, som både omtaler konserten og portretter byråleder Heisholt.

– Dette er selvsagt svært hyggelig for et annerledes kreativt selskap som bare såvidt har fylt et år. Spesielt fordi det sier alt om hvordan vi ønsker å jobbe. Vi består kun av kreatører som ønsker å jobbe tett, raskt, innovativt og kreativt med oppdragsgiver og andre selskaper og aktører, for å skape kulturelle fenomener vanlige folk virkelig bryr seg om, sier Heisholt

Kampanjens casefilm har fått over 360.000 visninger på Facebook.
I webfilmen «Run» er musikken «I'm In Control» av AlunaGeorge.
En 15 sekunders Instagramfilm promotert på kontoen til AlunaGeorge.

Involverte byråer

61783 44503 original

HEISHOLT INC

Utmerkelser

  • Gullblyanten 2016 Stunt/Event

  • Gullblyanten 2016 Integrert

  • Gullblyanten 2016 Promo og aktivering