Gode aktivitetsvenner

Nasjonalforeningen for folkehelsen valgte Schjærven, som nå er klar med med en kampanje for Aktivitetsvenn, et tilbud for personer med demens.

76297 d9abc original
76300 9b289 original
76303 88878 original
På bildet, fra venstre: Thale Waaler Eggen (nasjonal prosjektleder Aktivitetsvenn), Randi Kiil (kommunikasjonssjef Nasjonalforeningen for Folkehelsen), Thomas Rydgren (konsulent i Schjærven) og Marlene Rasmussen (prosjektleder i Schjærven).

Med en aktivitetsvenn kan personer med demens få muligheten til å fortsette sine vanlige aktiviteter. Fritidsaktiviteter og gode opplevelser har positiv effekt. Selv for mennesker der sykdommen har kommet så langt at opplevelser raskt glemmes, viser det seg at de gode følelsene og stemningen varer.

– Vi vurderte flere reklamebyråer, men valgte å gå med Schjærven Reklamebyrå av flere grunner. Vi opplevde at de forsto oss som organisasjon og de konkrete oppgavene godt, i tillegg til dokumenterte resultater fra tidligere kampanjer i sosiale medier. Vi er spent på resultatene, og håper på mange nye frivillige aktivitetsvenner til personer med demens, uttaler Randi Kiil, kommunikasjonssjef i Nasjonalforeningen for folkehelsen.

Får igjen for innsatsen

Det har vært utrolig spennende å få jobbe med Nasjonalforeningen for folkehelsen på denne kampanjen, fordi det er et utfordrende tema å skape oppmerksomhet rundt. Vi har derfor brukt mye tid på å sette oss inn i de problemstillingene som vi tror påvirker folks engasjement med hensyn til demens. Vet de nok om det? Er det skummelt, tidkrevende, vanskelig? Det er etter vår mening vanskelig å be folk om å gi av tiden sin, uten å synliggjøre hva de får igjen for det selv. I tillegg til den enorme verdien det har for en som lider av demens. Fremfor å fokusere på selve sykdomsbildet, ønsket vi å vise frem de som lider av demens slik de var før de fikk diagnosen, ved å bruke bilder fra da de var unge og holdt på med sine interesser.

Som oss selv

De var og er akkurat like spennende og sammensatte som oss selv. De har levd rike liv basert på sine interesser som fremdeles er tilstede i hverdagen deres. Det er disse interessene vi valgte å fokusere på for å synliggjøre den felles verdien i å bli aktivitetsvenn for en med demens. Er du for eksempel glad i å spille gitar, høre på musikk eller gå tur i marka, så er det garantert en som lider av demens som deler det med deg og som du kan lære av så vel som å lære bort til. Akkurat som man ville gjort med en kompis eller en venninne.

– Vi håper virkelig at vi gjennom denne kampanjen klarer å senke terskelen for å melde seg opp som frivillig aktivitetsvenn. Og på den måten bidra til å øke forståelse for diagnosen og ikke minst fokuset på behovet for forskning, sier Thomas Rydgren, konsulent i Schjærven Reklamebyrå.