Mills lanserer Matro

Arbeid av Trigger Oslo

Lanserer spill for å gjøre hverdagsmåltidene mindre stressende for småbarnsfamilier.

Mills har sammen med Trigger, Egmont, pedagoger og barnefamilier utviklet et brettspill som skal bidra til trivsel og måltidsglede rundt bordet. Spillet «Matro» ble lansert onsdag denne uken og distribueres gjennom ARK-kjeden.

– Våren 2015 lanserte Mills initiativet «Matro», som er et ambisiøst og langsiktig prosjekt hvis mål er at folk flest skal få et sunt og godt forhold til mat igjen. Mens vi i fjor skapte debatt rundt spiseforstyrrelser og foreldres matspråk, har vi i år vært opptatt av å utvikle et konkret verktøy, som kan bidra til å gi småbarnsforeldre en enklere hverdag, sier Øyvind Vederhus, kommunikasjonssjef i Mills.

Mills og Trigger fant ut at mange småbarnsforeldre synes hverdagsmåltidet er preget av stress, mas og dårlig samvittighet, med barn som ikke liker maten, ikke sitter i ro under måltidet, og har spisenekt. Løsningen ble å utvikle et pedagogisk spill fra bunnen av.

– Spillet har enkle, morsomme oppgaver som alle klarer, ispedd små oppgjør med gamle måltidsnormer. Målet med spillet er å senke skuldrer og forventninger, skape måltidstrivsel, og samtidig oppmuntre til å spise sunn og god mat, sier Vederhus.

Tilbakemeldingene fra familier som har testet spillet har så langt har vært udelt positive. Blant annet har psykolog og professor Frode Thuen uttalt at spillet burde bli et standardutstyr i enhver småbarnsfamilie.

Innovasjon, ikke bare kommunikasjon

– Det som er vanvittig kult med dette prosjektet, er at Mills har guts nok til å tenke utenfor egne matvarer, og går til det krevende skrittet å utvikle et helt nytt verktøy som skal løse en konkret problemstilling for målgruppen sin, i dette tilfellet småbarnsforeldre. Her holdt det ikke med kommunikasjon, vi måtte rett og slett sette oss ned å utvikle et produkt, sier Camilla Kim Kielland, strategisk rådgiver i Trigger, som nå jobber med å ferdigstille en digital utgave av spillet.

Finn Skårderud og Villa Sult

En del av Matro-initiativet har vært å etablere et samarbeid med Villa Sult og Finn Skårderud, samt Sunn Idrett.  

– Våren 2015 lanserte vi blant annet en film med mennesker som har fått ødelagt sitt forhold til mat og sin matglede fordi de var kostholdsforvirret av trenddietter, slanketips og motstridene råd. De synes rett og slett det var blitt vanskelig å spise. Mills og samarbeidspartner Finn Skårderud, ble en sterk bidragsyter til at spiseforstyrrelser ble satt på dagsorden. Høsten 2015 rettet vi søkelyset på måten voksne snakker om mat rundt barn, og denne våren har vi altså valgt å se nærmere på måltidssituasjonen. 

Fremtidsoptimistisk Egmont

Markedsdirektør i Egmont, Morten Danielsen, mener spill-samarbeidet med Mills har vært nyttig på flere måter.

– Det har gitt mersmak å samarbeide i uvante konstellasjoner, og med Matro-spillet har vi måttet innovere og skape verdi innenfor et nytt område. Vi har tatt vår kjernekompetanse med godt innhold og målgruppeforståelse,over til noe helt nytt, med nye formål og nye partnere. Dette prosjektet har gjort at vi er litt mer positive til vår egen fremtid enn i går, sier Danielsen.


Kommentarer

Ingen kommentarer ennå.

Logg inn eller opprett en konto for å være med i diskusjonen.