DÆHLIE i ny drakt

WE Oslo og Superblaise fant en ny tverrfaglig samarbeidsform da de landet oppdraget med å skifte ham for sportsmerkevaren DÆHLIE.

77633 2af84 original
77624 4d2b2 original
77630 600c7 original
77636 de3b3 original
77639 36344 original

Merkevaren Bjørn Dæhlie ble oppfattet som noe utdatert og hadde behov for en fornyet identitet. Kunden ønsket å appellere til nye og yngre brukere, samtidig som de ville bygge videre på stolthet og lojalitet hos en trofast eksisterende kundegruppe.

– Forretningsideen vår er å være som et responsivt system. Vår kjernekompetanse ligger i designfaget, men med vår lange bransjeerfaring ser vi raskt om det er behov for å koble på tyngre strategisk kompetanse eller kompetanse fra andre fagområder, som tilfellet var på Dæhlie-prosjektet, sier Kristine Lillevik fra WE Oslo.

Anniken Fjelberg og Joachim Levin fra Superblaise bidro tungt inn i strategifasen. Etter hvert trakk WE Oslo inn andre tverrfaglige samarbeidspartnere.

– På samme måte som DÆHLIE er «in pursuit of perfection», ønsker vi alltid å jobbe med de flinkeste folkene i bransjen. Det blir det gode resultater av hver eneste gang, sier Lillevik.

Sammen vant WE Oslo og Superblaise oppdraget med å lage ny kommunikasjons- og merkevareplattform og visuell identitet. Nå i høst lanseres den nye identiteten til merkevaren før kjent som BJ Bjørn Dæhlie. Nå skifter de navn til DÆHLIE og får splitter nytt uttrykk både på klær og markedsføring. Designavdelingen hos DÆHLIE har jobbet med en ny, moderne og kompromissløs look for de nye kolleksjonene siden høsten 2014.

I tillegg til Superblaise samarbeider WE Oslo og DÆHLIE med Willy Nikkers på film. Aksel Jermstad leverer foto og Innholdsbyrået IBY har jobbet med språkidentitet og tekst. Hyper står for de nye nettsidene.

– Alle har jobbet tett sammen om å ta den nye identiteten ut i alle kanaler. WE Oslo har vært en motor for utvikling av ny strategi, nytt navn og payoff, identitetsdesign og implementering frem til lansering av ny identitet. De har utfordret og ledet oss i denne prosessen på en svært god måte, sier Linda Linnebo i Active Brands.