Hele turen ble behørig dokumentert og denne dokumentasjonen er i sin tur blitt til innhold i butikk, utendørs og film. Selve turopplevelsen var på sin side nøye planlagt.
Stien, som gikk fra Grønmo til Dølerud, ble markert med små lyskilder for å lede folk mot turens mål. Samtidig fikk hver turgåer påmontert lys i de ikoniske Kvikk Lunsj-fargene. Det betød at de som gikk turen selv var med på å legge kronen på verket, ved å farge stien i Kvikk Lunsj-farger mens de gikk. Belønningen ved turens mål var naturlig nok en «ur-premiere» på Kvikk Lunsj Mørk.
Kunst i mørke
– Å gå i skogen i stummende mørke er en annerledes og svært fascinerende turopplevelse. Alle sanseinntrykk blir forsterket. Lysene på stien var såpass svake at turgåerne hele tiden opplevde hvordan mørket påvirket turopplevelsen. I tillegg bød vi på noen ekstra overraskelser underveis, sier Christian Hygen, en av kreatørene bak kampanjen.
Overraskelsene, i form av en rekke lysinstallasjoner integrert i naturen, ble utført av lyskunstneren Melissa Follestad Larsen og Andy Cross fra Studio Industries.
En drøm
Kvikk Lunsj er tursjokoladen over alle, og har i en årrekke samarbeidet med DNT om å få flere folk ut i friluft. Gjennom kommunikasjonen har de invitert til tur, hedret de som gjør det mulig, og feiret «turen» som erkenorsk fenomen.
– En mørkere Kvikk Lunsj har jeg drømt om siden jeg begynte i Freia, og endelig er den her, om enn bare i et begrenset opplag, sier Brand Manager for Kvikk Lunsj, Marthe M. Leistad i Freia.
– Men at vi skulle lansere den på en så vakker og fascinerende måte, kunne jeg aldri ha forestilt meg!
Utover en stor kampanje i analoge og digitale flater, skal Kvikk Lunsj og DNT invitere nye interesserte til en eksklusiv mørketur den 29. september.
Kenneth Tangnes
Rådgiver i Kontra Oslo AS
3 år, 2 måneder siden
Idé, design, produksjon, lysinstallasjonene, musikken...Liker alt ved denne, ass!