Bleed redesigner NRK P3

NRK P3 har fått ny visuell identitet. Identiteten lanseres i disse dager, og skal knytte NRK P3 tettere til NRK-merkevaren.

84833 4e334 original
84834 78763 original
84835 14a76 original
84836 de277 original
84837 d3c6f original
84838 e0b22 original
84839 edd35 original
84841 1ff75 original
84842 3c477 original
84843 6efb5 original
84844 87fc3 original
84845 14363 original
84846 f88b0 original
84894 3d43e original

NRK P3 gikk på lufta som en ren radiokanal i 1993. NRK P3 har en ung målgruppe (15-29), og publiserer innhold i alle formater; på nett, i sosiale medier, på radio, TV og i NRK-spilleren.

– Målet med den nye visuelle profilen er å knytte NRK P3 tettere på NRK-merket, styrke merkevaren NRK P3 og gjøre den til en tydeligere avsender på alle plattformer, forteller profilsjef Cecilie Lyng i NRK.

Å skape fleksibilitet og helhet for å ivareta en gjennomgående identitet på en leken og funksjonell måte har vært i fokus hele veien. Å lage en identitet som bygger en tydelig bro fra NRK-identiteten var en forutsetning for prosjektet. Å lage et nytt formspråk med former fra NRK logoen som baseidé gir en naturlig link til NRK, samtidig som det gir et nytt formuttrykk.

– Vi definerte tidlig i prosessen at typografi skulle være et viktig bærende element for NRK P3. I utviklingen av fonten benyttet vi samme tankegang og formspråk som den nyutviklede logoen, sier Dag Laska, kreativ leder i Bleed. Han forteller videre at å lage denne identiteten har vært en utfordring, både fordi flatebruken er vid og uttakene er mange.

– Testing og tett samarbeid med NRK har vært essensiell for å innfri funksjonskrav og samtidig ivareta lekenhet. Vi er super stolte av NRK P3 og hva vi har fått til sammen, avslutter Laska.

Involverte byråer

90284 22fa4 original

Bleed