NRK P3 gikk på lufta som en ren radiokanal i 1993. NRK P3 har en ung målgruppe (15-29), og publiserer innhold i alle formater; på nett, i sosiale medier, på radio, TV og i NRK-spilleren.
– Målet med den nye visuelle profilen er å knytte NRK P3 tettere på NRK-merket, styrke merkevaren NRK P3 og gjøre den til en tydeligere avsender på alle plattformer, forteller profilsjef Cecilie Lyng i NRK.
Å skape fleksibilitet og helhet for å ivareta en gjennomgående identitet på en leken og funksjonell måte har vært i fokus hele veien. Å lage en identitet som bygger en tydelig bro fra NRK-identiteten var en forutsetning for prosjektet. Å lage et nytt formspråk med former fra NRK logoen som baseidé gir en naturlig link til NRK, samtidig som det gir et nytt formuttrykk.
– Vi definerte tidlig i prosessen at typografi skulle være et viktig bærende element for NRK P3. I utviklingen av fonten benyttet vi samme tankegang og formspråk som den nyutviklede logoen, sier Dag Laska, kreativ leder i Bleed. Han forteller videre at å lage denne identiteten har vært en utfordring, både fordi flatebruken er vid og uttakene er mange.
– Testing og tett samarbeid med NRK har vært essensiell for å innfri funksjonskrav og samtidig ivareta lekenhet. Vi er super stolte av NRK P3 og hva vi har fått til sammen, avslutter Laska.
Involverte byråer
Bleed