Fra nisje til volum

Arbeid av Scandinavian Design Group

Kolonihagen og Rema 1000: Kolonihagen pakningsdesign for REMA1000

Rema1000 har økologi som satsningsområde, og et mål om å øke volumet på økologiske varer for å få prisene ned og dermed flere kjøpere. For å kunne oppnå dette trengte de en samarbeidspartner med kompetanse og troverdighet, og i 2016 ble det kjent at de hadde kjøpt den anerkjente lille gründerbedriften Kolonihagen på Oslos vestkant. Kolonihagen har over 10 års erfaring med salg og distribusjon av økologiske produkter gjennom matkasser, bryggeri, restaurant og bakeri og gjennom sine kompromissløse krav til smak og kvalitet har de opparbeidet seg en trofast tilhengerskare. Samarbeidet mellom de to aktørene gjorde det mulig å realisere en felles visjon: å gjøre økologiske kvalitetsvarer tilgjengelig for alle.

Ideen er å få verdioverføring mellom eksisterende merke og nye produkter ved å gjenskape et besøk hos Kolonihagen. Bruk av botaniske illustrasjoner kommuniserer kunnskap, håndverk, smak og kvalitet. Stilen fra oppslagsverk og undervisning har lang tradisjon, er detaljert og tidkrevende og representerer det motsatte av industriproduksjon. 

Det visuelle uttrykket skal ivareta posisjonen Kolonihagen har opparbeid gjennom ti år, men samtidig sørge for at produktene blir synlige og appellere i de krevende og støyende omgivelsene i en moderne dagligvarebutikk.

Samtidig er det viktig å fange oppmerksomheten til nye kunder som ikke hadde noe forhold til Kolonihagen. Serien skal fremstå som Remas eget premium-merke. Pakningsdesignet pliktes til å fungere i masseproduksjon, for store produktserier, i ulike formater og på tvers av alle kategorier spredt over hele butikken. Produktene skal fungere hver for seg og som del av en serie. 

Kommentarer

Ingen kommentarer ennå.

Logg inn eller opprett en konto for å være med i diskusjonen.