Skal trygge båtfolket med svart humor

Ved hjelp av digitalt målgruppestyrte filmer og kunnskapsbyggende innhold skal Starcom hjelpe Telenor Kystradio med å gjøre båtfolket tryggere.

84701 a0a22 original
84702 de8db original
84703 16aed original
84704 dbca0 original

I fjor bisto Telenor Kystradio i 6500 situasjoner der folk trengte hjelp på sjøen, men en svært stor andel av landets mer enn 700 000 fritidsbåteiere er ikke klar over at de trenger VHF-radio for å få hjelp i nødsituasjoner til sjøs. Det er Telenor Kystradio gjennom sine radiooperatører og sitt VHF-nett som sørger for trygg ferdsel langs kysten og til havs.

Kreativt konsept er utviklet av Starcom, og det er Sheriff med regissørene Nic&Sune som har produsert filmene.

– Vi ønsket å lage et litt stupid univers med karakterer som mange av oss kan dra kjensel på. Vi valgte å spille på humor fordi vi tror at trygghet på sjøen er noe vi bør ha et lystbetont forhold til, sier Sindre Holme som er kreativ leder i Starcom.

Kampanjen er delt opp i tre faser der Facebook blir hovedkanal. Filmene (én lang hovedfilm og en tre episoder lang føljetong) blir brukt i første fase i en såkalt reach&frequency-taktikk på Facebook, som sikrer at målgruppene får med seg alle episodene i historien i riktig rekkefølge. Filmene skal sørge for høy oppmerksomhet og engasjement i fire ulike målgrupper.

I neste fase treffes de samme målgruppene med kunnskapsbyggende lenkeposter, som i tredje fase skal gjøre båtfolket klar for å kjøpe VHF-sertifikat og lisensabonnement på Telenor Kystradio sin nettbutikk på kystradio.no.

Starcom har også benyttet deres eget digitale annonseprodukt kalt Dynamic Optimized Targeting (DOT). Løsningen gjør at de fire målgruppene kan treffes programmatisk med tilpassede budskap basert på hvor de befinner seg i kundereisen.