Døla-is – smaken som tar deg hjem

Diplom-Is lanserte nylig Døla-is, en helt ny serie boks-is. MediaCom står bak lanseringskampanjen.

84913 8cffd original
84914 5a590 original
84915 6657b original

Konseptet handler om at en smak av Døla-is fort kan vekke minner fra barndommen og få deg til å lengte litt hjem.

Innholdsrådgiver i MediaCom Beyond Advertising, Tord Sollie, sier ideen er strategisk forankret i nordmenns nære tilknytning til bygde-Norge.

– Hvis du selv ikke opprinnelig er fra bygda, har du sannsynligvis en bestemor eller tante som er det. Og uansett hvor i landet du bor, så tar det maks 20 minutter med bil før du er på landet, sier Sollie.

Kreatørene Max Allum Nielsen og Astrid Pauline Toldnes sier de har brukt ord og uttrykk på ulike dialekter som virkemiddel i alle kanaler.

– Har du litt døling i deg, så er det stor sjanse for at du liker isen med litt døling i seg. Ideen er at prøvesmaking av isen vekker barndomsminner eller gir assosiasjoner til noe fra hjemtraktene. Og i takt med at stadig mer av isen spises, blir dialekten «breiere», sier Allum Nielsen og Toldnes.

Kampanjen består av utendørs, programspons på TV og reklamefilmer på TV, web-TV og Facebook. I tillegg har det blitt laget egne filmer til Facebook hvor seerne skal gjette hvilke smaker skuespillerne prøvesmaker, mens de beskriver ingrediensene ved hjelp av ord og uttrykk på forskjellige dialekter.

MediaCom har utviklet idé og løsninger til alle kanaler. Med seg på laget har de produksjonsselskapet Tangrystan, som har produsert både reklame- og SoMe-filmer. I tillegg har We Are Live utviklet et konsept for en foodtruck-turné og demomateriell i butikk.

Vil vekke nysgjerrighet


Markedssjef i Diplom-Is, Stine Marie Sjølie, håper kampanjen vekker folks nysgjerrighet, og at de fristes til å kjøpe isen med ingredienser tuftet på den norske folkesjela.

– Inspirert av desserttradisjoner fra hele Norge er Døla-is proppfull av de gode smakene som vekker minner. Kanskje tar smaken deg hjem til bestemors vafler med rømme og jordbær, barndommens sommerdager med bær på strå, eller epleslang i naboens hage? Jeg er veldig fornøyd med hvordan vi har klart å lage korte 15 sekunders filmer som har et så stort fokus på smakssammensetningene, og at vi gjør det på en folkelig og sjarmerende måte, sier Sjølie.