En liten medierevolusjon?

Medie-startupen VIO tilbyr en støyfri tilgang til kvalitetsjournalistikk.

Animasjonsfilmen, illustrert av Espen Friberg og animert av Ernst Føyn i Babusjka, ble sluppet på et Facebook-event med 200 «oppmøtte» tirsdag morgen.

Organisk spredning og engasjement er målet i første omgang og er nettopp bakgrunnen for å satse på et originalt visuelt uttrykk.

– VIO utfordrer en etablert, men kaotisk bransje og inviterer til å bli med på en medierevolusjon, sier produsent Marthe Haakensen i Babusjka.

Ketil Løkke, en av tre merkevarestrateger i Maskinen, forteller at de fikk tildelt et helt blankt lerret med to ønsker. VIO ville vise at de genuint bryr seg om dem som faktisk har dannet grunnlaget for tjenesten og at folket skal få vite at det finnes en støyfri tilgang til kvalitetsjournalistikk.

Fribergs lekne strek og spreke fargebruk strekker seg utover et minutt og tretti sekunder akkompagnert av toner fra musiker og designer Robin Snasen.

VIO skal være bindeleddet mellom deg og de dyktigste historiefortellerne der ute: de som skriver best om akkurat det du bryr deg mest om, samlet på ett sted.

– Målet vårt er å gi gode historier et bredere publikum, og siden VIO er en uavhengig tjeneste, gir vi 70 prosent tilbake til dem som skaper innholdet, forteller kommersielt ansvarlig i VIO, Marcus Devold Soknes.