Kan en Toppris redde pinnsvinbestanden?

Fremfor å lage en kampanje der folk kan vinne det ene eller andre, gir vi heller muligheten å hjelpe andre – og bli deres helt!

85068 2e3d6 original
85069 a486b original
85070 1b05c original
85071 45d85 original
85072 23a83 original
85073 b864c original
85074 c7de6 original
85075 464d9 original
85076 97e08 original

Freia lanserer i disse dager en kampanje der premien befinner seg et stykke unna sydentur eller en scooter. Derimot kan åtte heldige sjokoladekjøpere se frem mot noe så høvisk som heltestatus.

I «Prosjekt Heltestatus» har Freia gjemt unike koder i åtte sjokolader rundt om i Norge. De som finner koden vil bli en helt når 25.000 kroner doneres i deres navn til et boccialag på Vestlandet, et skolekorps uten uniformer, eller for å redde hele Norges pinnsvinbestand. Alle helter vil få navn og ansiktet sitt inngravert på en plakett, som vil pryde veggene til prosjektet de støtter, i tillegg til å bli en helt for evigheten.

Uegosistisk

«Kjøp og vinn» er en velkjent mekanikk i FMCG. For årets store forbrukerkampanje var Freia på utkikk etter noe litt friskere, som kunne aktivere porteføljen av småsjokolade.

– De aller fleste activation kampanjer overgår hverandre etter å ha den beste premien, sier Brand Manager i Freia, Madelene Huseby.

– Denne «inflasjonen» har jo resultert i at til og med en uke på Maldivene med butler inkludert ikke hever så mange øyebryn lenger.

Selv om sjokoladene i kampanjen er «ego-produkter», er Freia overbevist om at nordmenn ser verdien av å være uegoistisk og æren som kommer av å støtte noen som trenger det.

– Vi måtte finne en slags standard på prosjektene som skulle støttes. De vi fant bærer preg av å være positive dugnadstiltak som trenger en liten økonomisk dytt, og som kan glede flere i nærmiljøet. Vi tenker det må være bedre å bli husket som den personen som ga syv hjemløse og feilernærte katter nye tenner, enn å vinne et hooverboard til seg selv, som går i stykker etter ett år uansett. Hvis du ikke er kattehater, da – og dem har vi ikke noe til overs for uansett, sier kreativt team i SMFB, Per Erik Jarl og Christian Hygen.

Besøkshesten Liva

Alle som finner en kode i sjokoladen, kan registrere seg på Freia.no og velge hvilket prosjekt de ønsker å støtte med 25.000 kroner. Prosjektene er nye utvalgt, der de på hver sin måte bidrar til å gjøre landet vårt litt varmere og mer interessant. Blant de åtte prosjektene finner vi besøkshesten Liva som ønsker å besøke flere, et ungt rockeband som vil spille inn demo, et regnplaget boccialag som ønsker seg en gapahuk, hjemløse katter, et fotballlag i Nord Norge, en sportsklubb på Tøyen, og utrydningstruede pinnsvin.