Verre er det ikke

Kun halvparten av nordmenn bruker hjelm jevnlig når de sykler. Trygg Trafikk og Tryg Forsikring ville øke oppmerksomheten rundt bruk av sykkelhjelm.

92209 5de04 original
Thomas Hayes
92210 7a67c original
Marcus
92211 8e174 original
Janne
92212 741ae original
Bjorn Sundquist

– Nucleus laget et kommunikasjonskonsept hvor vi droppet fakta, rasjonalisering og moralisering. Vi produserte et filmkonsept som var skreddersydd for Facebook, hvor fire håndplukkede, velkjente skuespillere stille, men intenst, oppfordret seeren til å slutte å komme med dårlige unnskyldninger, sier kundeansvarlig Øystein Berntzen.


Hovedbudskapet til seeren var «Verre er det ikke». Fire 20-sekunders filmer ble produsert uten tale. Filmene hvilte tungt på enkel, elegant regi og skuespillerkunst, og skuespillernes blikkkontakt og mimespill var det bærende elementet. Filmene ble skutt i sort-hvitt for å øke stoppeffekten på Facebook. Vi ønsket å lage filmer det var umulig å scrolle forbi. For at filmene skulle fungere optimalt på Facebook, var de også uten lyd, annet enn klassisk musikk.


Traff en nerve


Historiefortellingen, utnyttelsen av formatet og overraskelsesmomentet traff åpenbart en nerve. Filmene nådde over 1,5 millioner mennesker, og ble vist 715.500 ganger på Facebook. Tusenvis meldte seg på kampanjen og lovet å bruke hjelm. Den parallelle PR-aktiviteten resulterte i 97 presseklipp som følge av presseaktiviteter basert på de nasjonale undersøkelsene. Kampanjen i seg selv hadde en total rekkevidde på over 7,3 millioner mennesker med et svært begrenset budsjett.


«Verre er det ikke» ble en viral suksess, og nådde særlig gjennom hos unge – også langt utenfor Norges grenser. Kampanjen vant European Excellence Award 2017 i kategorien Storytelling, og var nominert til flere priser i en rekke kategorier.


Konklusjonen er enkel: Bruk hjelm.

Thomas Hayes

Marcus

Janne

Bjorn Sundquist