Kjærleik til ekte vare går i arv

Kunnskap, erfaring og kjærlighet til råvarer: Den unike historien til familien Lerum er utgangspunktet for nye filmer for to av selskapets flaggskip.

Lerum har laget saft og syltetøy i over 100 år og har lange tradisjoner innen foredling av frukt og bær. Det hele startet på Sørheim Gard i Sogn i 1907, og siden den gang har fire generasjoner Lerum eid og drevet familiebedriften. Kunnskap, erfaring og kjærlighet til råvarer har gått i arv fra generasjon til generasjon og gjort Lerum til det de er. Dette var utgangspunktet da MK Norway skulle lage filmer til to av Lerums flaggskip, nemlig Orginalsafta og deres nye syltetøyserie Heimefrå.

– Familien Lerum har en unik historie som aldri helt har kommet ut til folket. Nå føler vi at den varme, ekte og unike historien kommer frem i filmene MK har laget, sier Marte Myklebust Årli, Markedssjef i Lerum Syltetøy

– Lerum er en merkevare med massevis av sjel, vi gikk til oppgaven med entusiasme og ydmykhet. Hele distriktets identitet er tett knyttet opp mot merkevaren Lerum og da er det klart den må forstås og forvaltes med omhu. Vi har allerede fått gode tilbakemeldinger fra folk som har levd hele sitt liv langs Sognefjorden, så da regner vi med at vi har truffet ganske bra, sier det kreative teamet.

Tradisjon, fornyelse og «Ein Farfar i livet»

Selv om produktene alltid vil ha den gode, gamle Lerumkvaliteten, fornyer de seg også. Heimefrå er en helt ny syltetøyserie, men er laget på gamlemåten. Smaken ble til for første gang i 1907, og er laget med stolthet, kjærleik og masse friske bær. Orginalsafta er, som navnet tilsier, den opprinnelige safta fra Lerum. Safta er den gode, gamle, men den har fått ny flaske og nytt design.

– Disse to lanseringene har vi jobbet iherdig med i 1,5 år, og det føles godt å endelig slippe de ut i markedet med kommunikasjonsløsninger som vi tror vil skape gode effekter, sier Ronny Solvik, Markedssjef i Lerum Saft

Musikkvalget har vært en integrert del av ideen og Odd Nordstogas «Ein farfar i livet» har vært med gjennom hele ideutviklingen. Hele konseptet handler om tradisjoner og kunnskap som går i arv mellom generasjoner, og Nordstogas ord og toner var en perfekt match for disse filmene.