… men organisk rekkevidde var ikke død!

Arbeid av Yellow Banana

Yellow Banana har knekket koden om organisk rekkevidde på Facebook for brands.

I årevis har eksperter i medie- og markedsføringsbransjen uttrykt bekymring for Facebooks stadige endringer for å hindre at meningsløs informasjon «spammer» brukernes nyhetsfeeder. Flere har gjentatte ganger spådd organisk sprednings død for poster fra brands, særlig etter Zuckerbergs seneste uttalelse på Facebook.  

Likevel ser vi i Yellow Banana meget gode resultater på nettopp organisk rekkevidde blant våre kunders fanbaser på sosiale medier. 

La oss bruke Facebooksiden til Sørlandschips som et eksempel. Til tross for en stor følgerbase på hele 119 000 fans, ser vi høy organisk rekkevidde på våre innlegg. Her opplever vi at et gjennomsnitt på 51% av fanbasen (de som liker siden) ser postene vi lager og sprer. Dette er langt over bransjestandard som ligger på under 5% av fanbasen. Med en så stor organisk spredning, tilsvarer det gratis markedsføring verdt betydelige summer.

Å påstå at organisk rekkevidde er «død» er i våre øyne rett og slett feil.  Vi ser det gang på gang hos våre kunder – å lage innhold som målgruppen engasjerer seg i belønner seg i form av organisk rekkevidde. Ved å holde oss tro til Sørlandschips-universet som er bygget opp rundt Leif Arne (gründer av Sørlandschips) og lytte til fanbasens ønsker for innhold, skaper vi også verdi som går utover det rent økonomiske, vi bygger tilhørighet og lojale fans.  

Nå ser vi en mulighet til å øke den organiske rekkevidden til Sørlandschips ytterligere, og er i gang med å gjennomføre en god gammeldags likes-kampanje, selvfølgelig i ny drakt. 

Like-ads er kjent for å være en kostbar affære, men ved å tenke smart og utfordre rammeverket til Facebook har vi allerede oppnådd 2586 likes på en uke, og det til under 5 NOK per nye fan.

For hvem kan motstå når Leif Arne litt keitete spør om du kan hjelpe han med å nå like-knappen?

Her er våre råd til hvordan du som merkevare kan øke din organiske rekkevidde:

  • Ha en konstant tilstedeværelse i markedet med en langsiktig strategi
  • Lytt til publikum og finn ut hva som trigger dem
  • Lag innhold publikummet ditt verdsetter basert på denne innsikten
  • Optimaliser på effekt, ikke periode
  • Test, analyser og implementer

Kommentarer

Ingen kommentarer ennå.

Logg inn eller opprett en konto for å være med i diskusjonen.