Tesori Diamanter og Trigger feiret kjærligheten

Arbeid av Trigger Oslo

Ekteskapsloven for homofilt ekteskap fylte nylig ett år. Tesori Diamanter feirer jubileet med reklamefilm som hedrer alle former for kjærlighet.

I den nyeste reklamefilmen har diamantforhandleren fokusert på kjærligheten, spenningen og forventningene som ligger til grunn når man skal spørre den personen man elsker om man skal dele resten av livet sammen.


– Fordi vi gjerne er en del av forlovelser og bryllup, ser vi i Tesori Diamanter kjærlighet i alle former hver eneste dag. Kjærlighet er kjærlighet, uavhengig av kjønn, legning, alder og etnisitet. 1. februar var det ett år siden ekteskap mellom mennesker av samme kjønn ble lov i Den norske kirke, og det ønsker vi å feire. Vi håper vi kan bidra i alle fall litt til at kjærlighet er kjærlighet, uansett hvem man er eller hvor man bor, sier Terje Gaupseth, som er diplomgemmolog og daglig leder i Tesori Diamanter. 

Skuespillerne i reklamefilmen er et par også i det virkelige liv. Filmen vises både på kino og i sosiale medier, og er bare starten på den nye kommunikasjonsstrategien til Tesori Diamanter, hvor de i større grad enn tidligere skal være bevisste på å speile samfunnet vi lever i.

Ikke skapt for å provosere

Filmen, som ble lansert i sosiale medier, ble på kort tid sett av over 400.000 og fikk god respons også i LGBT-miljøene nasjonalt og internasjonalt. 

– I det moderne Norge nekter vi ikke noen å formalisere forholdet sitt gjennom ekteskap bare fordi de er av samme kjønn. Men sånn er det langt fra alle steder i verden, og selv her i Norge er det mange som opplever fordommer og negative holdninger til sin legning, sier Gaupseth.  

Marianne VåganMarianne Vågan har ledet arbeidet hos Trigger, og hun fremhever hvor riktig det var å lage en film med dette temaet som på ingen måte skulle provosere. Hun mener likevel at enkelte kommentarer viser at vi har et stykke å gå også i Norge.

– Det er et behov for at kommersielle aktører i sine kommunikasjonsløsninger jobber for å speile samfunnet vi lever i fremfor å bygge opp under stereotyper og tradisjonelle mønstre. Tradisjonelt har markedsføringen i denne bransjen henvendt seg til menn som kjøper diamanter til kvinner, men i en tid der kvinner er like pengesterke som menn, og ekteskap ikke lenger bare er en sosial institusjon som befester samlivet mellom partnere av ulikt kjønn, har det vært utrolig gøy å jobbe med Tesori Diamanter som rent faktisk ønsker å få til og endre dette bildet, sier Vågan.


Kommentarer

Ingen kommentarer ennå.

Logg inn eller opprett en konto for å være med i diskusjonen.