Helsedirektoratet ønsket en kampanje med mål om å motivere unge menn og kvinner, spesielt i risikogrupper, til å bli flinkere på å bruke noe mange synes er kjedelig. Kampanjen har også et mål om å åpne diskusjonen om kondombruk blant unge.
På vei tilbake
Undersøkelser viser at holdningen i dag er at alt kan fikses med en pille når det gjelder kjønnssykdommer eller uønsket graviditet, men sånn er det nødvendigvis ikke lenger. Innsikt fra Helsedirektoratet viser at gamle kjønnssykdommer som nesten var utryddet er på vei tilbake. Andre som var enkle å bli kvitt begynner å bli resistente mot antibiotika. De samme infeksjonene har hatt stor økning i smitte og det er en utvikling som ikke ønskes. Infertilitet kan også være en konsekvens for kvinner.
Enkel og tydelig
– Målgruppa er vanskelig å nå gjennom til. Vi valgte derfor å gå for et kampanjekonsept som vekker oppsikt, og som kort og svært tydelig opplyser om en skummel og økende utfordring, samtidig som det forteller om den enkle løsningen – bruk kondom, sier Linda Granlund, divisjonsdirektør folkehelse og forebygging.
Dinamo har sammen med Helsedirektoratet utviklet en kampanje som består av flere utendørsuttak, små snutter til sosiale medier og tiltak til diverse nettplattformer.
Slipper den sure svien
For å få målgruppens oppmerksomhet er det ikke lagt noe imellom. Språket er derfor noe mer direkte enn du er vant til fra Helsedirektoratet og den visuelle identiteten er «rett i trynet» med sterke farger, men samtidig enkelt og rent.
– Å bruke kondom er noe målgruppen er blitt bedt om utallige ganger før, så når vi skal åpne for en gammel diskusjon vil vi gjøre det på en ny og uventet måte. Vi synes det er gøy å få Helsedirektoratet til å avvæpne og bruke styggordene i kampanjen, og hvis Helsedirektoratet kan bruke dem kan unge klare å bruke kondom. Sett den på så slipper man den sure svien, sier teamet i Dinamo.
Spotify-annonser
Digitale skjermer
Involverte byråer
Dinamo AS