Kygo og Telia inspirerer musikkskapere

Arbeid av Los & Co

Los & Co, Telia og Kygo har utviklet en kampanje som blant annet gir aspirerende hit-makere de grunnleggende verktøyene de trenger for å lage musikk.

Los & Co har i samarbeid med Telia og Kygo utviklet en kampanje som blant annet inneholder appen Telia Soundmaker. Denne gir aspirerende hit-makere de grunnleggende verktøyene de trenger for å lage musikk. Eller som Kygo selv sier: «Jeg tror Soundmaker kan gjøre det lettere for unge å komme i gang selv, et første skritt på veien ut i verden.»

I appen og på kampanjesiden ligger også Kygo Sessions – en serie videoer hvor Kygo forklarer prinsippene bak en fet låt. Her snakker den norske verdensstjernen om hvordan en låt bygges opp, step by step, og hva musikkskapere bør tenke på når de former musikken. Tipsene Kygo kommer med i Sessions har vært utgangspunkt for appen Telia Soundmaker som gjør det superenkelt å lage, lagre og dele musikk, uansett hvor man er.

– Vi i Telia ønsker at så mange som mulig skal ta i bruk de fantastiske mulighetene som teknologien gir. I denne kampanjen handler det om musikk, om skaperglede – og om å lage og dele musikken man har i seg. Kampanjen består av 3 ulike deler: 1) create: hvor Kygo deler av sin erfaring og forklarer grunnprinsippene bak en hitlåt. Basert på dette har vi utviklet appen Telia Soundmaker hvor man på en morsom og enkel måte kan lage sin egen musikk, 2) listen: hvor vi løfter frem Kygo sine fantastiske lydprodukter og 3) Connect: hvor Telia tilrettelegger for nye måter å skape, dele og lytte til musikk. Blant annet gjennom tjenesten Music Freedom, sier Ingvild Stubhaug Steg i Telia.

Trykk og sveip

Appen Telia Soundmaker inneholder rytmer, bassganger og akkorder du kan tilpasse og sette sammen på din egen måte. I sum er det mulig å sette de forskjellige lydene sammen på en måte som gir nærmere en million kombinasjonsmuligheter. Ønsker du å gi låta enda mer personlig preg, kan du også legge på sang. Alt bare ved å trykke og sveipe på smartmobilen din.

– Det har vært utrolig moro å jobbe med denne kampanjen. Selvsagt fordi det er inspirerende å jobbe med offensive krefter som Telia og Kygo, men kanskje aller mest fordi Telia Soundmaker vil gi tusenvis av mennesker opplevelsen av å høre sin egen musikk for aller første gang, sier en entusiastisk kundeansvarlig Ingunn Kristensen i Los & Co. 

Kygo begynte selv å sette sammen musikk alene på gutterommet, bare ved hjelp av piano og datamaskin. Han la ut musikkmikser han hadde laget på nettet, og de ble etter hvert delt og delt og delt. Resten er et stort stykke norsk pop-historie.

– Jeg begynte å bruke datamaskinen i tillegg til pianoet til å lage sanger, forteller Kyrre Gørvell-Dahll, bedre kjent som Kygo. – I begynnelsen kunne jeg bruke hele natten foran maskinen. Jeg fant en melodi jeg likte og la på lag på lag med akkorder, beats og effekter. Men jeg brukte lang tid på Youtube, for å lære meg verktøyene. Jeg tror Soundmaker kan gjøre det lettere for unge å komme i gang selv, et første skritt på veien ut i verden.

Største siden a-ha

I dag har 26-åringen fra Bergen 3,7 millioner følgere på Youtube, 2,5 millioner følgere på Facebook, og hver måned strømmer 27 millioner mennesker over hele verden en Kygo-låt på Spotify. Tidligere i år plasserte det anerkjente musikkmagasinet Billboard Kygo på tredjeplass på lista over verdens mest populære EDM-artister. Han har med andre ord blitt den største norske musikkstjernen siden a-ha.

Så Kygo vet hva han snakker om. Det betyr også tyngde og kvalitet når han nå engasjerer seg i denne samarbeidskampanjen, som betegnende nok har fått navnet «Oppdag musikken du har i deg». Med den enorme gjennomslagskraften han har, kan Telia Soundmaker fort bli starten på noe nytt og enda større, fra entusiasten som vil underholde venner, de tankefulle som vil uttrykke følelser, og til de ambisiøse som vil forsøke å erobre verden. Kygo bidrar også med gode lydprodukter til musikken som lages.

– Kyrre er perfeksjonist når han lager musikk. Ekstremt detaljorientert. Og han samarbeider så ofte han kan med flinke folk, ofte de største artistene i verden. Denne holdningen gjenspeiler seg også i lydproduktene fra Kygo Life. Våre hodetelefoner og høyttalere utvikles i samarbeid med de aller flinkeste folkene der ute, dette for at musikkelskere i alle aldre skal få de absolutt beste lytteropplevelsene, sier Finn Kristoffer Larsen i Kygo Life. 

Music Freedom: Fri streaming på mobilen

Telia Soundmaker er et samarbeid mellom Kygo og Telia, der teleselskapet tilbyr tjenesten Music Freedom fri streaming av musikk på mobilen, uten å bruke av dataen som er inkludert i abonnementet.

– Det er veldig spennende for Telia å samarbeide med Kygo, for vi har flere felles kjerneverdier. Han ønsker å gi noe tilbake og lære andre hvordan de kan lage sin egen musikk, og vi ønsker å gjøre teknologi tilgjengelig for alle slik at alle har samme mulighet til å komponere egne låter. Appen er gratis og enkel å bruke, og dermed er det duket for masse eksperimentering og musikkglede, sier Håkon Lofthus i Telia.

Filmene i kampanjen er produsert i legendariske Valentine Recording Studios i Los Angeles av Bacon og regissør Christian Holm-Glad. Sistnevnte har bakgrunn fra å lage musikkvideoer for artister som Kano og Calvin Harris samt tv-produksjoner der komplisert innhold fortelles på en enkel og underholdende måte.

– At Christian har stor forståelse for hvordan moderne musikk blir til samt at han har laget filmer for Telia med stort hell tidligere, var viktig for oss ved valg av regissør, sier Jo Espen Johansen, kreatør i Los & Co. 

Kommentarer

Ingen kommentarer ennå.

Logg inn eller opprett en konto for å være med i diskusjonen.