«Kan en robot få sparken?»

Arbeid av Trigger Oslo

Se hvordan det gikk da barna fikk teste ut den nye rekrutteringsmetoden til IT-selskapet Atea, utviklet av Trigger.

– I innsiktsarbeidet med kampanjen observerte vi at tilnærmet alle stillingsannonser var helt identiske. Det virket nesten for oss å være et etablert «HR-lingo» der ute. For å skille oss ut i mengden og tiltrekke oss neste generasjons talenter, var vi derfor nødt til å tenke helt annerledes om dagens rekrutteringsmetode, sier strategisk rådgiver og kundeansvarlig i Trigger, Yousef Musavi.

Kandidatens tur til å «grille»

IT-selskapet Atea skal ansette 50 nye kloke hoder til satsingen mot små- og mellomstore bedrifter. Rekrutteringsprosessen for disse stillingene skal gjøres på en ny måte, denne gangen er det de som blir innkalt til intervju sin tur til å «grille» sjefene og de de får stille spørsmålene. Men først fikk barna prøve seg. I filmen kan du se hvordan det gikk da de fikk stille spørsmålene.

– Under det tradisjonelle jobbintervjuet er det arbeidsgiver som er i «lead» og stiller spørsmål. Så våger gjerne kandidaten seg utpå helt til slutt med ett eller to spørsmål til oss. Vi har funnet ut at vi avdekker mye kjappere om kandidaten er riktig for jobben hvis vi lar dem stille spørsmålene. Man finner faktisk ut vel så mye om kandidaten ved å høre på spørsmålsstillingen. Og kandidaten skjønner oftere mye raskere hvilken arbeidsgiver vi er, og hva vi er på jakt etter når hun eller han hører våre svar, påpeker Michael Jacobs, administrerende direktør i Atea.

Kommentarer

Ingen kommentarer ennå.

Logg inn eller opprett en konto for å være med i diskusjonen.