The Land of Chlamydia

Arbeid av Morgenstern

Rene, uskyldige Norge har en ukjent og skitten side.

I det store og hele er verden sørgelig likegyldig til Norge, men når internasjonale medier en sjelden gang skriver om oss, er konteksten ofte positiv: Velstand, velferd, og vakker natur. Når det skjer, hiver gjerne den nasjonale pressen seg på. Men hva ville de skrive dersom oppmerksomheten utenfra handlet om noe vi IKKE har noen grunn til å være stolte av? Som vår skyhøye forekomst av klamydia?

Løsningen var å ønske turister velkommen til Norge – ved å advare dem mot å ligge med nordmenn. Ved å vise at rene, uskyldige Norge har en ukjent og skitten side, brukte vi vår nasjonale stolthet mot oss selv.

Kampanjen hadde allerede fått massiv nasjonal oppmerksomhet før turistene begynte å dele den i sosiale medier, men da filmen og boardsene også ble vist på John Olivers «Last Week Tonight», eksploderte interessen.

Kampanjen ble sett av 1.5 millioner nordmenn og ble et referansepunkt i en debatt om hvorfor nordmenn er så dårlige til å bruke kondom. 7-Eleven fikk også skryt fra norske helseorganisasjoner for å adressere en viktig helseutfordring i en kommersiell sammenheng.

Kommentarer

Ingen kommentarer ennå.

Logg inn eller opprett en konto for å være med i diskusjonen.