SMFB og Toppris er oppfinnsomme på YouTube

Arbeid av SMFB

Toppris Skip Ad Elevator Pitch fikk folk til å ikke klikke.

Freia ønsket på en uhøytidelig måte å posisjonere Toppris som sjokoladen du spiser når du føler deg genial. I den anledning lot de noen uvanlig oppfinnsomme pre-rolls rulle over skjermene.

Sjokoladegiganten lot nemlig tre amatøroppfinnere konkurrere om å holde lengst på seernes oppmerksomhet. I «Skip Ad Elevator Pitch» fikk oppfinnerne hver sin YouTube-pre-roll til å overbevise seerne om at deres oppfinnelse har livets rett – og rett til å bli sett. 

Publikum valgte selv om de ville hoppe over presentasjonen, se litt eller se den ferdig. Oppfinnelsen med lengst seertid totalt, vant konkurransen. I tillegg til heder og ære, stakk seierherren også av med en helt ekte sjekk på 10.000 kroner.

Genial sjokolade

Filmene er en del av en større Freia-kampanje, der Freia demonstrerer at de har sjokolade for ethvert humør. Det kan være at du føler deg verdensvant i ett øyeblikk eller genial i det neste – uansett hvordan du føler deg, så har Freia en sjokolade som passer. 

– Reklamen for Toppris har alltid vært av den oppfinnsomme og lekne sorten. Vi ønsket å konkretisere denne assosiasjonen ved å hevde at Toppris er for den geniale. En følelse som er konstant hos noen, men kommer og går for andre, sier Christian Hygen, som sammen med Per Erik Jarl utgjør det kreative teamet hos SMFB.

Oppfinnsom scenografi

Filmene er produsert av Filmdepartementet og regissert av John Christian Færner Apalnes. De har bidratt til at også sett og scenografi spiller på lag med det oppfinnsomme.

Hele settet ble bygget som et oppfinner-kontor i Toppris-farger. Når pre-rollen er mulig å klikke vekk, blir settet rullet vekk, og et nytt sett trer frem bak oppfinneren, hvor en håndskåret skip ad-knapp trer frem for å minne seeren på at man kan skippe ut oppfinneren.

Tallenes tale

Gjennomsnittlig seertid etter «skip ad» var på imponerende 1 minutt og 5 sekunder. Til sammen over 2800 timer med helt frivillig reklametitting.

Ifølge duoen har resultatene vært over all forventning.

Kommentarer

Ingen kommentarer ennå.

Logg inn eller opprett en konto for å være med i diskusjonen.