Braksuksess for matkasse-stunt

Arbeid av Something Good

Adrians sommerjobb var å sykle så langt nord som mulig på kun èn Proviant matkasse.

I helgen kunne Adrian Lund alias Proviantmannen sykle jublende inn på Nordkapp-platået etter nesten en måned på sykkelsetet for den nye matkassen Proviant. Hans sommerjobb var å sykle så langt nord som mulig på kun èn Proviant matkasse.

Høstet oppmerksomhet

Proviant er en helt ny aktør i det norske matkassemarkedet. For å få oppmerksomhet rundt det nye lavpriskonseptet fikk Adrian Lund i oppdrag å dokumentere sin tur nordover live til det norske folk. Kampanjen fikk ben å gå på gjennom Adrians åpenhjertige livestreaminger på sosiale medier underveis der han nådde over 1, 5 millioner nordmenn. I tillegg ble han invitert inn på overnatting og fikk selskap av ordførere og andre langs veien.

Over halvveis på turen, gjestet han NRK Sommeråpent i Bø i Nordland og sjarmerte programlederne Jenny Skavlan, Martin Gievær og Else Kåss Furuseth med sin historie.

Danket ut hundrevis av søkere

Blant flere hundre søkere, trakk Adrian det lengste strået i det som kan sies å være en ekstremt utfordrende sommerjobb. Lund slo ut både Fitness-dronninger, Triathlon-utøvere og tidligere landslagsutøvere på ski. Den spjæle 29-åringen fra Melbu i Troms har Tourettes, men det lar han seg ikke stoppe av. Tvert i mot. 

– Når sånne sjanser kommer, må man bare hoppe i det og prøve. Jeg mener at min Tourettes er en styrke som hjelper meg å komme i kontakt med folk og jeg hadde aldri vært den foruten, sier han.

Matkassesalget gikk i været

Da matkassen gikk tom hadde Lund nådd Gjøvik, og engasjementet fra folk var så høyt at han ble supplert med nye matkasser. Da han gikk i mål på platået hadde han nådd målet med fem matkasser.

Proviant matkasse har i løpet av sommermånedene økt matkassesalget med 26 prosent, i en periode hvor markedet vanligvis går ned. Det gir markedssjefen grunn til å smile. 

Han er meget godt fornøyd med resultatene kampanjen har gitt. 

– Konverteringen har økt med 58 prosent som i sin tur førte til en salgsøkning på hele 26 prosent. Tatt i betraktning at dette er lavsesong for matkasser så er det intent mindre en utrolig, sier Charles Pembroke-Birss, markedssjef i Proviant. 

Han tror det å tørre å tenke utenfor tradisjonelle reklamekonsepter kan være både smart og lønnsomt. Dessuten mener han de traff spikeren på hodet når det gjaldt utvelgelsen av kampanjens frontfigur.

– Vi synes det er fantastisk å se hvordan nordmenn har åpnet opp sine hjem for Proviantmannen underveis. Adrian har gjort en fantastisk jobb med å fronte Proviant langs landeveien. Han er en fyr som har så mye å by på. Dessuten har han et viktig budskap å komme med. Nemlig at alt er mulig uansett hvem du er. Det er til og med mulig å gjennomføre den bragden det er å sykle Norge på langs med sykkel og vogn som med rytter veier 160 kilo, sier Prembroke Briss. 

– Uante muligheter

PR-byrået bak ideen til kampanjen, Something Good, har måttet sløyfe sommerferien på grunn av kampanjen:

– Det er ikke så rent lite planlegging som skal til på et prosjekt som dette. Dermed har vi måtte brette opp ermene og fungere som alt fra prosjektledere til tekstforfattere og rekvisittansvarlige hele gjengen. Vi må også gi honnør til vår fantastiske kunde som tør å satse på noe som er litt utenfor det vanlige. Vi tror tradisjonell reklame er i ferd med å nå en metthetsgrense og man må derfor tenke annerledes i tillegg til de mer tradisjonelle metodene. Denne kampanjen er et godt eksempel på det. Her hadde vi lagt opp til en fire uker lang  innholdskampanje som skulle generere innhold på brukernes premisser samtidig som det ble lagt opp til et omfattende presseløp underveis. Gjør man ting riktig ligger det uante muligheter i sjiktet mellom PR og godt innhold, avslutter Mai-Bente Paulsen, daglig leder i Something Good.

Filmen i mediespilleren fanger øyeblikket da Adrian Lund kom i mål på Nordkapp.

Kommentarer

Ingen kommentarer ennå.

Logg inn eller opprett en konto for å være med i diskusjonen.