Steroidelab ble YouTube-suksess

Arbeid av Circus Reklamebyrå

At en ikke-kommersiell kampanje er på topp fem i reklamekåringen til YouTube, er temmelig unikt.

Steroidelab er en opplysningskampanje om anabole steroider. Mange vet ikke at det finnes behandling for både brukere og pårørende. Dette ønsket Oslo Universitetssykehus og Circus Reklamebyrå å gjøre noe med.

Den litt utradisjonelle kampanjen har fått stor oppmerksomhet både i media og hos målgruppene, og er nå kåret til en av de fem beste kampanjene på YouTube Ads Leaderboard Norge i andre kvartal. Det er første gang en ikke-kommersiell aktør er med på topplisten. 

– Det er litt spesielt å drive oppsøkende virksomhet mot pasienter, men mange vet ikke hvor farlig og hvor avhengighetsdannende anabole steroider er. Derfor syntes vi det var utrolig spennende å prøve en ny og utradisjonell fremgangsmåte for å nå våre målgrupper. Ved å legge ut filmer og annonsere på Youtube når vi ut til mange, og de kan fordype seg i innholdet på egenhånd, sier Christine Wisløff, prosjektleder på Steroideprosjektet.

Det er Circus Reklamebyrå som står bak kampanjen Steroidelab og Digital Opptur som står bak spredningen. Kampanjen ble nevnt i Kreativt Forum da det i april ble lansert en innledende kampanje for å trigge folk til å sjekke ut Steroidelab.no

YouTube Ads Leaderboard er en måling som både baserer seg på organiske og betalte visninger. Den tar også i betraktning hvor mye av filmen som er sett, men det ligger ingen andre kvalitative vurderinger bak rangeringen. Kun filmer som er mulig å hoppe over er med i kåringen, og på den måten er det seeren som er dommeren.

 

Kommentarer

Ingen kommentarer ennå.

Logg inn eller opprett en konto for å være med i diskusjonen.