Ruter ønsker velkommen til Oslo

Det er ikke lett å være ny i byen. Det vil Ruter gjøre noe med og lanserer en storstilt velkomstkampanje for alle nye passasjerer.

90601 46c58 original
Nye medborgere i Ruters kampanje for en varmere og mer inkluderende by. Filmene ser du nederst i selve saken.
90602 b8e5c feature
Fra flate på Jernbanetorget.
90604 d0eb7 original
90605 60c8c original
90606 cf472 original
90607 c1d50 original
90608 b5c36 original
90609 130ff original
90611 d6e86 original
90612 dd330 original

Høsten er høysesong for innflytting til Oslo, og Ruter bruker anledningen til å slå et slag for en varmere og mer inkluderende by. Gjennom de neste ukene vil folk i Oslo og Akershus bli kjent med 11 nye medborgere og -passasjerer gjennom plakater ombord, utendørs rundt om i byen og i korte dokumentarfilmer på sosiale medier.

Målet er å få frem hovedstadens inkluderende side.

– Vi har alle vært det, en eller annen gang: ny i klassen, ny på laget eller ny i byen. Når mange også sliter med ensomhet etter å ha flyttet hit, motiverte det oss til å gjøre noe. Derfor ønsker vi alle nye i Oslo velkommen, og minner våre reisende om hvor mye et smil eller et «hei» kan bety, sier ansvarlig for markedskommunikasjon i Ruter, Yvonne Waage (se filmene nederst i saken).

Fra Paris/Lofoten/New Dehli/Stavanger til Oslo

Personene vi møter er ekte mennesker med ekte historier. De har alle ulik bakgrunn og ulike grunner til å komme til Oslo. Fra Paris kommer Patrice (44), som flyttet til Oslo for å være mer sammen med barna sine. Fra Stavanger kommer Hedvig (14) som ble med mamma som skulle studere. De beskriver sine møter med Oslo, og setter ord på den sårbarheten som oppstår når man står der helt alene og skal ta fatt på en ny tilværelse.

Ensomhet truer

Gjennom sommeren har det vært flere oppslag rundt ensomhet i Oslo, da nyere målinger fant at nær en av tre studenter har opplevd ensomhet

– Dette er alvor og noe som egentlig angår alle oss som bor her. Derfor føles det både fint og riktig at Ruter, som jo er den som binder denne byen sammen, kan engasjere seg i å binde oss som bor her litt tettere også, sier kreativt team i SMFB, Hans Martin Rønneseth og André Koot.

Nye takter fra Ruter

Det er snart gått et år siden Ruter valgte SMFB som sitt nye reklamebyrå etter en omfattende anbudskonkurranse. Selv om samarbeidet har resultert i mange kampanjer siden den gang, har de samtidig jobbet parallelt med et prosjekt vi nå ser resultatet av.

– SMFB vant pitchen på et tankesett vi falt veldig for. Dette har vi utviklet videre sammen, og har vi nå en klar plan for hvordan vi skal styrke den emosjonelle delen av merkevaren vår. Fremover vil folk se at Ruter er en merkevare som engasjere seg i byen vår, og som bidrar til å gjøre byen mindre på flere måter, forteller Waage.

Kampanjefakta

Kampanjen inkluderer portretter av 11 ulike mennesker, som alle er nye i Oslo. Disse vil sees ombord i alle busser, båt, trikker og baner. Av de 11, er fem portrettert i små dokumentarfilmer som vil gå på kino og på sosiale medier.

Kampanjen varer mellom uke 37 og uke 41.

Utmerkelser

  • Gullblyanten 2018 Utendørs/Omgivelser

  • Gullblyanten 2018 Integrert