Året med Snøfrisk

Snøfrisk er et velkjent merkenavn, men bruksområdene trenger mer oppmerksomhet. Løsningen ble TV-filmen «Året med Snøfrisk».

Opptaket til filmen ble gjort på minutter, men gir nok innhold til et helt år på TV og i sosiale medier.

– Utfordringen for Snøfrisk er at mange kjenner kremosten kun som et pålegg. Forbrukerne vet ikke nok om mulighetene for bruk i matlaging, sier kreatør Astrid Pauline Toldnes i MediaCom Beyond Advertising (MBA).

MBA er MediaComs in-house reklamebyrå, og står bak kampanjen for Snøfrisk.

– Oppgaven vår var å lage kostnadseffektivt innhold som skulle inspirere til nye bruksområder og trigge til gjenkjøp. Med et begrenset budsjett måtte vi tenke smart, og resultatet ble en film som genererer innhold til hele Snøfrisk-året, fortsetter Toldnes. 


Kostnadseffektiv produksjon

Filmen «Året med Snøfrisk» ble gjennomført som et stemningsfullt «one take» som aktualiserer produktet og belyser bruksområder. Med én kamerakjøring over et fristende langbord blir vi tatt med på en matreise gjennom året, hvor hver Snøfrisk-rett er tilknyttet sin måned, sesong og anledning. 
Filmen ble produsert i samarbeid med Small Film.


–12 retter. 12 måneder. 12 meter kamerakjøring. Det var en morsom idé å skyte alt i en «one take». Den største utfordringen, i tillegg til akkurat passe vind, snødryss og bryllupssalutt, var å holde matrettene ferske. Det hjelper jo å ha med de beste på slikt, sier regissør Tor Einstabland i Small Film.

Mer produktrettet

Merkevaresjef i OsteCompagniet, Kjersti R. Sæthre er veldig fornøyd med resultatet.

– Snøfrisk-geita har alltid vært et viktig symbol for Snøfrisk sin identitet, men der kommunikasjonen de senere årene ofte har hatt fokus på humoristiske skråblikk fra geita, har den nå endret retning til å bli mer produktrettet og skape inspirasjon til bruk – samtidig som geitas personlighet ivaretas i visuell profil og gjennom små glimt her og der, sier Sæthre.

Filmen i sin helhet vil gå i sosiale medier og YouTube, men er også klippet til 12 kortere snutter som presenterer hver sin måned og slippes gjennom året. Kortfilmene følges opp med retargeting-poster som linker til månedens oppskrift. På TV vil filmen i tillegg deles opp i fire sesongfilmer.

I tillegg til filmer ble innspillingen grobunn for nye oppskrifter og stillbilder. Dette resulterer igjen til poster for sosiale medier, brosjyre i butikk og en rikere nettside.

Filmen hadde premiere på Facebook i september og kommer på TV i januar 2019. Facebookversjonen ser du her: