Rosa sløyfe med humoristisk kampanje

I årets Rosa sløyfe-aksjon brukes humor som virkemiddel for å få folk til å snakke om senskader etter kreftbehandling.

91031 eb4aa original
91032 d1425 original
91033 1cadd original
91034 f30e0 original
91035 dc621 original
91036 14e96 original

Én av tre som overlever brystkreft får senskader. Senskader er et omfattende tema som det er behov for mer informasjon om. Mange er helt uforberedt på at livet som kreftfri ikke nødvendigvis betyr at du er frisk.


– Senskader er ofte smertefullt og hemmende, og mange får problemer med å innfri både egne og andres forventninger. Mange synes det er vanskelig å snakke om plagene, men føler seg ikke berettiget til å klage fordi de har fått «livet i gave». Økt kunnskap vil gjøre at rammede blir møtt med mer forståelse og aksept, sier aksjonsleder for Rosa sløyfe-aksjonen, Marit Sophie Egge.

– Godt å endelig kunne le litt av dette

– For å nå bredest mulig ut med budskapet tenkte vi at kampanjen kunne ha en humoristisk tone. Vi hadde ikke lyst til at dette bare skulle bli trist, og vi håper at bruk av humor kan ufarliggjøre samtalen litt, sier Anne Marte Smebye, kreatør hos Kitchen. Smebye og Ole Andreas Finseth utgjør det kreative teamet på prosjektet.

I et samarbeid med Hanne «Tegnehanne» Sigbjørnsen er det ble blant annet laget korte animasjonsfilmer og en rekke tegneseriestriper. Disse illustrerer på en komisk måte hvordan det er å leve med senskader, som hukommelsestap, kronisk tretthet, hetetokter eller muskelsvakhet.

Historiene som illustreres i kampanjen er inspirert av samtaler med senskaderammede kvinner.

– Når vi velger å bruke en litt annen stil og tone enn det man vanligvis forbinder med tematikk som kreft og sykdom, var det veldig viktig å ha kvinner som lever med senskader etter brystkreft med på laget. Vi har fått mange tilbakemeldinger på at det er godt å endelig kunne le litt av dette, sier Kitchen-konsulent Anett Thulin Røkke.

Donerte 100 kreative timer

I arbeidet med kampanjen kjente alle de involverte på et ekstra engasjement og ønsket derfor å gi det lille ekstra.

– Kreftsaken er veldig viktig for oss. Derfor bestemte vi oss for i prosessen å donere hundre kreative timer til Rosa sløyfe. Resultatet er årets Rosa sløyfe-kampanje, som vi er veldig stolte av og som vi håper vil bidra til at det snakkes mer om senskadene etter kreft. Vi oppfordrer alle til å støtte kampanjen og pynte seg med en rosa sløyfe i oktober, sier Thulin Røkke.

Involverte byråer

87152 b889b original

Publicis Kitchen