Skal bidra til at «alle har noen å gå til»

Kampanjen for årets TV-aksjon er godt i gang. Trigger står bak, med bidrag fra Babusjka, Storyline, Lydhodene, Knut Bry og Marthe Wang.

91085 49685 original
Stortinget T-banestasjon
91086 b85f0 original
Oslo S
91087 ffe21 original
Annonse på FINN

For andre år på rad står Trigger bak årets kampanje som skal bidra til å rekruttere 100.000 bøssebærere til verdens største dugnad. I år er det utenforskap som skal bekjempes med ærlige portrettfilmer som alle forteller sterke historier om viktige og avgjørende menneskemøter.

– I Norge i dag er det altfor mange som står utenfor. Noen mangler en seng å sove i, andre har ingen å snakke med. Vi skal i år åpne dører og invitere flere inn i varmen. I år er det et svært viktig tema vi alle kan kjenne oss igjen i, og som vi håper treffer godt i alle norske hjem, sier TV-aksjonsleder Vibecke Østby.

Kampanjefilmen

– Vi har virkelig fått kjenne på de nære og sterke historiene i år, sier kundeansvarlig Lene Lyck Fasting i Trigger. – Tematikken håper vi går hjem hos mange, og vi har allerede gode bevis på at folk lar seg berøre og ikke minst mobilisere til å bli bøssebærere. Vi er heldige som har fått jobbe med en allerede sterk merkevare i Kirkens Bymisjon, og en tematikk som er svært aktuell. Vi har skikkelig trua, og skal selvsagt ut på årets viktigste søndagstur hele gjengen.

– Vi har vært utrolig heldige og fått med oss fantastisk fine mennesker både foran og bak kamera til å være med å fortelle hvor mye som kan forandres med ett menneskemøte, sier kreatør Jon Erik Skaret i Trigger.

Det er filmproduksjonsselskapet Babusjka med regissør Susanne Falkum Løvik i spissen som har produsert kampanjefilmen og portrettene. I tillegg har Knut Bry tatt bildene.

Portrett: Monica


Portrett: Per

Insta-takeover som engasjerer

Per som er hovedperson i kampanjefilmen tok over instagram-storyen til 15 kjente influencere. En hel dag fikk de følge en dag i hans liv. Dette fikk masse og variert oppmerksomhet. Det flommet inn med positive meldinger, ble en snakkis på Jodel, og mange av profilene mottok bekymringsmeldinger fra følgerne som trodde de var blitt hacket. Da forklaringen kom fikk de massive tilbakemeldinger på hvor bra og viktig denne saken er. Det vil forhåpentligvis engasjere flere yngre bøssebærere i år enn tidligere.

Per, som er hovedperson i kampanjefilmen, tok over instagram-storyen til 15 kjente influencere.

En boligannonse til ettertanke

I år har vi også utviklet en hardtslående boligannonse i samarbeid med OBOS (en viktig samarbeidspartner for Kirkens Bymisjon). Her har vi «invadert» de som jakter på drømmeboligen sin på finn.no med en annonse der vi gjennom kjent eiendomsmegler-språk beskriver «leiligheter» i en ganske annerledes virkelighet. Tilbakemeldingene så langt viser at det berører og det virker.

Om årets TV-aksjon

TV-aksjonen NRK 2018 går til Kirkens Bymisjons arbeid for å skape et varmere og mer inkluderende samfunn. I år går TV-aksjonen av stabelen søndag 21.oktober.

Norge er et samfunn der forskjellene øker. Forskjeller som ikke først og fremst handler om etnisitet eller religion, hvor du kommer fra eller hvem du er. Men om du er innenfor eller utenfor. Det er mange måter å være utenfor på. Fra å mangle en seng å sove i, til å være utenfor arbeidsliv eller sosiale fellesskap. Dette rammer ikke bare enkeltpersoner, men gir ringvirkninger for hele befolkningen. Med årets TV-aksjon kan Kirkens Bymisjon skape møter som endrer liv. Ved å åpne dører og legge til rette for at flere møtes, skal vi vise hvorfor årets TV-aksjon er så viktig. Vi skal tilby mennesker som opplever å stå utenfor, et nytt fellesskap, en seng eller en samtale og slik bidra til at flere får muligheten til å oppnå egne mål og drømmer. Pengene som samles inn skal skape 700.000 møter mellom mennesker.

www.blimed.no