– En bok som ropte etter å bli filmatisert

Arbeid av TRY

Boktrailer for bestselgende forfatter er et av grepene Gyldendal tar i konkurransen mot HBO, Netflix og andre nye konkurrenter.

I oktober gjorde Gyldendal noe som er svært sjelden innen bokbransjen, da de i samarbeid med TRY Råd og Tangrystan sendte Ringebu kommune tilbake til 1880 med innsillingen av boktraileren til Lars Myttings roman «Søsterklokkene».

Boktraileren (YouTube) er den første i sitt slag som er laget i Norge, og gir på en ny måte seerne et innblikk i boken.

– Dette er komplett og innovativ markedsføring. Reklamefilmen tar utgangspunkt i Gyldendals kjerneprodukt, nemlig gode bøker og forteller om det med filmens virkemidler, samtidig som innholdet styres digitalt mot ulike målgrupper, forteller markedssjef Harald Ofstad Fougner i Gyldendal Litteratur.

Visuell bok

Da Gyldendal utfordret TRY til å tenke stort og utenfor boksen omkring markedsføring av «Søsterklokkene», var det rett etter at arbeidet med konsernets nye kommunikasjonsstrategi var sluttført. Oppdraget passet som hånd i hanske med strategien. Da TRYs kreative team Håvard Wibye Nærdal og Einar Fötschl gikk løs på oppgaven var det én idé som skilte seg ut:

– Lars Myttings fortellerstil er utrolig billedrik, og etter å ha lest «Søsterklokkene» var vi skjønt enige om at denne boka bare roper etter å bli filmatisert. Det var gjennom dette tankesporet at ideen om å lage en filmtrailer for en bok dukket opp. Vi syntes det både var spennende og morsomt å jobbe «baklengs», altså på sett og vis å komme filmen i forkjøpet, med historien i denne boka, sier Einar Fötschl

Skjulte karaktertrekk

Selv om boken er visuell må det gjøres vanskelige valg når flere hundre sider skal fortelles på ett minutt. I tillegg kom oppdraget med en ekstra utfordring: Hovedpersonenes ansiktstrekk skulle nemlig ikke avsløres. 

– Det klart mest utfordrende var å finne scener som både var representative for kjernen i historien, og samtidig kamuflere hovedkarakterene mest mulig i samme bilde. Det er en vesentlig del av leseopplevelsen å få danne seg sine egne inntrykk og bilder av hvordan karakterene i en fortelling ser ut, så vi måtte være svært nøyaktige med å sørge for å ikke gi bort for mye, forteller Wibye Nærdal

Detaljer fra 1880


TRYs kreative team er godt fornøyd med sluttresultatet og roser Tangrystan og regissør Henrik Martin Dahlsbakken for å ha gjort maksimalt ut av oppdraget.

Under opptaksdagene i Ringebu var også forfatter Lars Mytting med på settene, og hans innspill og detaljkunnskap underveis betydde også mye for sluttresultatet

– Forfatteren selv har dessuten vært en svært begeistret del av prosjektet, hvis formidlingsevne har bidratt med svært nyttig detaljkunnskap om alt fra hvordan folk gikk kledd, husdyras rolle og status i samfunnet til hva slags spatak som ble brukt når man skulle grave en grav rundt 1880, sier Fötschl.

Viktig nyskaping

For Gyldendal er det viktig å prøve nye måter å markedsføre sine kjerneprodukter på. Konkurrentene er ikke lenger bare andre forlag, men også store innholdsleverandører som HBO, Netflix og Amazon. Nettopp disse konkurrentene stjeler tid fra boklesingen, og boktraileren skal bidra til å visualisere alle inntrykkene man får gjennom å lese en bok.

– Vi er og skal være et tradisjonsrikt forlag, men vi er også så mye mer. Vi ser på oss som en stor innholdsleverandør som er langt fremme i digitaliseringen. Utfordringen var å fortelle om vår nyskaping og samtidig bevare det Gyldendal står for, sier konserndirektør John Tørres Thuv i Gyldendal.

 

Kommentarer

Ingen kommentarer ennå.

Logg inn eller opprett en konto for å være med i diskusjonen.