Norsk «kos» for Coca-Cola

Arbeid av Trigger Oslo

Coca-Cola innleder 2019 med en klar oppfordring til det norske folk: «Kos deg».

Coca-Cola ruller ut en norskutviklet kampanje der selskapet møter tørste nordmenn på en ny måte. Ute i butikkene erstattes den ikoniske logoen på flaskeetikettene med oppfordringen «Kos deg». Og på TV-, PC- og mobilskjermer ruller en film med samme budskap.

– Dette er første gang vi lanserer en bred markedskampanje som er 100 prosent norsk. Vi nordmenn er verdensmestere i å kose oss, og kampanjen minner om at Coca-Cola er en perfekt følgesvenn til hverdagskosen, uansett om den er uten sukker eller med, sier markedssjef Johanna Kosanovic i Coca-Cola Norge.

– Unge Ferrari er en spennende artist som synger på norsk. I tillegg er teksten i «FAMILYEH» en perfekt match med det vi ønsker å kommunisere, legger hun til.

Trigget av det særnorske

– Kulturelle særpreg blir gjerne ofret på historiefortellingens alter i internasjonale kampanjer. Men det er jo disse som gjør oss norske, og i denne kampanjen har vi hatt muligheten til å dyrke dem, sier kundeansvarlig Yousef Musavi hos Trigger.  

– Når Coca-Cola skal snakke med et norsk publikum bør det gjøres på mottakernes premisser, med et utgangspunkt de kjenner igjen. Vi opplever at Coca-Cola egentlig alltid har snakket om «Kos», uten eksplisitt å ha nevnt selve uttrykket. Med dette konseptet henter vi «Kos» hjem igjen, og dyrker det fullt ut.

Øyeblikk de fleste kan kjenne seg igjen i

Det er Fantefilm som har produsert filmen.

– Alt skulle oppleves gjennom øyene til vår amerikanske hovedperson. Hans blikk på norsk hverdagskos er grepet som tilfører sjarm og humor i prosjektet, forteller produsent Rut Solli.

For regissør Gaute Hesthagen var det viktig å ha sterkt fokus på casting og locations siden scenene er så korte.

– Vi måtte finne ansiktene som var sjarmerende, interessante og varme, samtidig som de speilet et tverrsnitt av den norske befolkningen, sier han.

Valget om å bruke Unge Ferrari ble tatt etter forslag fra av Joachim Alte i Ekko Agency. 

– Teksten reflekterer handlingen og essensen i filmen så bra, det gjorde at dette satt på første. At han i tillegg er en profilert norsk artist som også synger på norsk, forsterker alt vi prøver å si med filmen, avslutter Hesthagen og Solli.

 

Kommentarer

Ingen kommentarer ennå.

Logg inn eller opprett en konto for å være med i diskusjonen.