Dedikerte mennesker

Schjærven har fått oppgaven å styrke og reposisjonere Nordfjord Kjøtt som merkevare gjennom hele verdikjeden til REMA 1000.

92001 252d3 original
92002 ee549 original

Helt siden REMA 1000 utlyste en omfattende pitch i 2018, har det vært hektisk hos Schjærven. Etter en grundig prosess fikk Schjærven oppdraget å jobbe med dagligvarekjedens egne merkevarer, samt oppdraget på utvikling av strategi, retailkonsepter, strategisk design og pakningsdesign for kategoriavdelingen hos REMA 1000. 

Først ut i rekken er relansering av Nordfjord Kjøtt, som kjeden er alene om å tilby i markedet. Formålet er å la Nordfjord-merket leve ut sin nye posisjon i alt fra forbrukerens bevissthet og helt ut i butikkhyllene.


Det er Espen Skrolsvik, Mats Korneliussen, Steinar Helgesen og Knut-Richard Bjerkli som står bak det kreative konseptet.

– Tanken bak konseptet var å vise DNA-et til Nordfjord. Dette er et unikt sted med flott natur og dedikerte mennesker som lager fantastiske kjøttprodukter. Vi ønsket å vise frem hvor denne dedikasjonen kommer fra. Smak er det viktigste når vi velger produkter, og god smak er ikke tilfeldig. Nordfjord har verdens beste råvarer, som foredles av verdens flinkeste folk i helt fantastiske omgivelser. Derfor spør vi oss selv i filmen; hvordan smaker egentlig en soloppgang, sier kreativ leder Espen Skrolsvik.


En viktig del av den kreative prosessen var å få frem at Nordfjord faktisk eksisterer. Derfor var det liten tvil om hvor filminnspillingen skulle foregå.


– Vi ønsket å få frem det innovative og tradisjonen bak dette. Vi er jo alle stolte over å ha denne fantastiske naturen i landet vårt. Det var derfor helt naturlig for oss å dra dit og vise at dette stedet faktisk finnes. Blant fjell og fjord finner vi Nordfjord, hele Norges kjøttmester, sier han.

Et gjennomarbeidet konsept

Den første reklamefilmen er produsert av Sheriff Film Company og regissert av Martin Rodahl.

– Med dette teamet fikk vi det uttrykket vi ønsket, og vi er veldig fornøyde med sluttresultatet. Selve filminnspillingen foregikk i september i fjor, så det høstlige været gjorde det krevende å skape den planlagte historien. Vi måtte jobbe raskt fordi frosten gjorde det utfordrende å ta de bildene vi ønsket. Det var essensielt å få frem den grønne naturen og de idylliske omgivelsene. Da vi så de første bildene på monitor under opptak, brøt vi ut i umiddelbar latter fordi landskapet ble så ekstremt vakkert i skjermen, og mye bedre enn forventet. Det er synd at vi ikke får vist alt vi har av materiale, men sånn er det jo. Her ble det mye «kill your darlings», forteller Bruno Kvae, som var byråprodusent på denne filmen fra Schjærven/Clockwork.

Tett samarbeid i hele verdikjeden

– Å få denne oppgaven og tilliten fra familien Roksvåg (red.anm. eierne i Nordfjord Kjøtt) syntes vi var veldig morsomt og utfordrende. Vi har jobbet tett med familien og kategori i REMA 1000 for å lage en helhetlig og god relansering av Nordfjord. Nå er ambisjonen å skape en profil, fortelle en historie, og å vise kundene våre at Nordfjord har produkter av høy kvalitet til markedets laveste priser. Vi er helt sikre på at dette blir et godt eksempel på hva en kan oppnå med en helhetlig gjennomføring i hele verdikjeden til REMA 1000, sier markedssjef Karine Glømmi Johannessen i REMA 1000.