En perfekt dag på en virtuell drømmeøy

Arbeid av TRY Apt

TRY Apt har laget et virtuelt univers som skal lokke cruise-turister. – De ba oss lage noe som ville blåse konkurrentene av banen.

Etter at TRY Apt fikk den internasjonale cruise-giganten Royal Caribbean Cruise Lines (RCCL) på kundelisten var de raskt i gang med en å produsere en virtuell kopi av en virkelig øy (Cococay) som kunden RCCL eier og er i ferd med å gjøre om til en opplevelses-øy for rederiets cruise-passasjerer.

– Med utgangspunkt i konseptet «Perfect Day Island» har vi prøvd å gi passasjerene et inntrykk av hvordan øya blir ved å vise alt fra azurblått hav, strender og palmer i forening med vannsklier, barer, solstoler og strandparasoller. Men kanskje aller viktigst er at vi har lagt inn flere «øyeblikk» på øya der brukere kan oppleve attraksjoner og områder med større grad av interaktivitet for å få en skikkelig smakebit, forteller AD Christopher Køltzow.

Lyden av Karibien

I tillegg til det rent visuelle er det også blitt gjort et omfattende lyddesign til alle deler av nettsiden.

– Det vi i hovedsak har forsøkt å gjøre er å plassere brukeren på øya ved hjelp av skreddersydde miljølyder til alle de ulike områdene og øyeblikkene, sier lyddesigner Kim Jensen.

En krevende jobb

Løsningen har krevd mye av 3D-artistene og utviklerne på huset som både skulle levere noe som var teknisk imponerende, men som også måtte fungere på flere flater for et internasjonalt market som ikke har den samme brede adopsjonen av teknologi som oss her til lands. Resultatet ble en avansert WebGL-løsning som virkelig tyner grensene for hva som er mulig å få til på en mobiltelefon.

– Det har blitt gjort en stor jobb med å optimalisere alt av modeller og teksturer for å nå det nivået vi ønsket og vi har gjort flere tekniske sprang for å få løsningen til å flyte så godt som den gjør. Og vi har ikke bare laget en øy, men også seks «øyeblikk» som har hatt sitt helt eget utviklingsløp, sier Tech Lead Magnus Bergman.

– RCCL ba oss lage noe som ville blåse konkurrentene av banen. Og det synes jeg vi har fått til nokså bra, avslutter daglig leder Kaare Øystein Trædal.

Kampanjen som gikk live for statene i fjor sommer er nå lansert for hele verden.

Kommentarer

Ingen kommentarer ennå.

Logg inn eller opprett en konto for å være med i diskusjonen.