Optiker-font tar verden med storm

Arbeid av ANTI

ANTI Hamar står bak prosjektet med 10 millioner organiske impressions og 17.000 nedlastinger. Fonten omtalt av Deezen, Fast Company, Gizmodo og NRK.

– Vi kan trygt si at dette har gått litt over forventning.

Det sier optiker Øyvind Krogh. Sammen med ANTI Hamar, utviklet han ideen til en egen font basert på de tradisjonelle synsprøvetavlene som har eksistert i over hundre år.

På under en måned gikk den norskutviklede fonten Optician Sans fra å være en del av  Optiker-kjedens nye identitet, til å få 10 millioner impressions world wide og bli lastet ned 17.000 ganger. 

– Det hele begynte med en trendende post på Reddit og utviklet seg til å bli et av våre mest omtalte prosjekter. Det er jo virkelig gøy når noe eksploderer slik, sier grunnlegger Kjetil Wold i ANTI.

Big in japan

Optiker-plansjene som er i bruk i hele verden har forunderlig nok kun bestått av 10 bokstaver, og ikke før nå er det blitt utviklet til en egen font og et komplett alfabet, inkludert tall og spesialtegn. Optician Sans er en videreutvikling av de 10 historiske Sloan-bokstavene og deres funksjon opp imot lesbarhet og evne til å indikere om besøket til optikeren betyr at du må justere synet. Sammen med typograf Fábio Duarte Martins finpusset ANTI Hamar hver enkelt bokstav i synsplansje-alfabetet, samtidig som de holdt seg tro til de historiske formene og prinsippene som ligger bak.

– Ved å koble identiteten direkte opp mot optiker-plansjen tar vi eierskap til optikerfaget og skaper en visuell assosiasjon inn i identiteten som alle som har testet synet sitt kan kjenne igjen. Et enkelt men kraftfullt grep fortsetter Wold, som har jobbet som kreativ leder i prosjektet.

– Vi skjønte tidlig at kraften lå i historien om at dette er noe som mennesker over hele verden allerede har sett millioner av ganger. Da de så arbeidet vi hadde lagt i å utvikle en funksjonell og moderne font, som man i tillegg kunne laste ned gratis, så tok det plutselig helt av, sier Art Director Simen Schikulski i ANTI Hamar.

På fire uker ble optiker Krogh og hans synstester spredd på blogger og nettsteder i USA, Europa, Latin-Amerika og Japan.

Mye av trafikken kom fra intervjuer på flere av verdens største nettsteder, BoingBoing.net (Japans tjuende største nettside), FastCompany, Deezen og NRK.no.

Digitaliserer gammelt håndverk

For Optiker Øyvind Krogh som skulle ha en ny identitet, har den største gleden vært å se den voldsomme interessen for faget.

– Med Optician Sans har vi videreført eldgammelt håndverk over i en digital tidsalder. Å tenke på at optikerens kanskje viktigste verktøy nå lever videre som et eget skriftspråk som betyr noe i folks hverdag, er definitivt den største seieren for meg.

Se prosjektet og last ned fonten her.

Kommentarer

Ingen kommentarer ennå.

Logg inn eller opprett en konto for å være med i diskusjonen.