«Sofakroken er bedre med Viasat»

Et nytt kommunikasjonskonsept fra Viasat Parabol.

Vi fikk i oppgave å utvikle et helt nytt kommunikasjonskonsept for Viasat Parabol. Målet for den første kampanjen er å gi kunden minst 1000 nye abonnenter.

Vi vet at folk ikke bryr seg om signalene kommer fra parabol eller fiberkabel. Det viktigste for kundene er at signalene er bra. Vi valgte derfor å fjerne fokuset fra parabolen, og heller rette blikket mot noe annet som er helt essensielt for TV-kosen – nemlig sofaen.

«Sofakroken er bedre med Viasat»


– Vi slår et slag for den gode, gamle TV-kosen. TV-stuen og sofakroken er kanskje enda viktigere i dag enn den har vært tidligere. Nå sitter folk ofte hver for seg på hver sin device og samles sjeldnere. Å samles rundt de beste film- og sportsbegivenhetene er en positiv ting, sier kreatør Jon Erik Skiælder.


– TV-en ble sett på som den store «tidstyven» tidligere. TV-stuen er et samlingspunkt på godt og vondt, men sofakosen er fortsatt helt essensiell i mange hjem. Vi ønsker å fremheve dette på en humoristisk måte, med Viasat som den gode løsningen, forteller kreatør Ida Rogde.

Basert på det slagordet utviklet vi flere budskap som kunne brukes i den videre kommunikasjonen.


  • Sofakroken er bedre med Viasat
  • Daten går bedre med Viasat
  • Kvelden er bedre med Viasat
  • Praten går lettere med Viasat
  • Tacoen smaker bedre med Viasat

osv …

91854 76843 original

Konseptfilmen

Hovedpersonen i kampanjen vår er den fiktive karakteren «Knut». Han er en skilt mann i 40-årene og far til en tecnåringsdatter. Han dater av og til, men er ganske rusten på feltet. Knut liker å prate med folk, men som oftest er det TVen som redder han ut av kleine situasjoner. Han har dårlige antenner, men har heldigvis parabol fra Viasat.

Konseptfilmene er regissert av den svenske regissøren Kalle Breitholtz. Han har spesialisert seg på humor og karakterbaserte filmer. Han har en solid portefølje med filmer som har samme følelse som vi ønsket å skape med denne kampanjen. Breitholtz har blant annet laget kampanjer for Finn.no, Canal Digital, Hyresgästföreningen og Herz.

Kampanjen i sin helhet blir presentert gjennom konseptfilmer, DM, radiosnutter, sosiale medier-poster, kampanjeside og events.