Bekk fikk Gyros identitet til å spinne

Gyroskopet består, men i en helt annen drakt når Gyro lanserer ny visuell identitet og nettside i samarbeid med Bekk.

92322 be45e original
92313 f822b original
92314 cf150 original
92318 2359b original
92315 9e0dd original
92316 93783 original
92317 89d46 original
92312 df10b original
92319 289f7 original
92320 79d84 original
92321 197c2 original
92323 6f501 original
92324 b1533 original
92325 2d588 original
92326 256f5 original

– Vi skjønte at Bekk kunne hjelpe oss med å løfte det visuelle uttrykket fra et digitalt perspektiv. Gyro er kjent som den erfarne, store og trygge i en bransje som fremstår veldig lik både visuelt og innholdsmessig. Derfor tror vi det er viktigere enn noensinne å skille oss mer ut, sier Marius Kveim, som leder Gyros film- og motion graphics-avdeling.

Som en av Norges største leverandører av opplevelseskommunikasjon gjennom 30 år, kan Gyro skilte med internasjonale oppdrag og profilerte eventer med kunder som DNB, Circle K, Oslo europeisk miljøhovedstad 2019 og NHOs årskonferanse.

Ny nettside ble til ny visuell identitet med gyroteknologi

Prosjektgruppen utforsket ulike idéer i konseptfasen. At Gyro har sitt navn fra gyroskopet, som reflekterer balanse og stabilitet jo mer fart den roteres med, fikk idéene til å spinne mot mekanikken bak et gyroskop.

– Gyro er et selskap som hjelper kundene å finne riktig retning og vinkling på prosjektene sine. At følelsen av et gyroskop ligger i det nye designet, synes vi er veldig stas, sier Marius.

Det som var ment å være et nettsideprosjekt, utviklet seg raskt til et prosjekt for den visuelle identiteten til Gyros merkevare. Allerede i desember 2018 hadde de en myk lansering av nettsiden, som inneholder elementer de kan spille videre på i andre flater.

– Vi fant fort ut at det digitale utgangspunktet kunne fungere i alle flater. Det ligger i ryggmargen vår å tenke helhetlig selv om vi jobber digitalt, sier d esigner og kreativ leder Hans Christian Øren i Bekk. Han forklarer hvordan prinsippene for gyroskopets mekanisme er overført i designet til Gyro, som interagerer med brukeren gjennom animasjoner og interaksjoner.

– Alle animasjonene er gjort med CSS og JavaScript, hvor underelementene er plassert i perspektiv ved hjelp av 3D-transformasjoner i CSS. Når musen beveger seg over hovedelementet roteres dette i forhold til musens avstand til midten av elementet, forklarer Knut Erik Langdahl, som jobbet som utvikler i prosjektet.

92238 39444 original
Idérik gjeng: Prosjektgruppen hadde god relasjon fra dag én. Det bidro til en produktiv prosess full av kreativitet. Foran fra venstre: Fredrik Hasseleid (digital utvikler), Knut Erik Langdahl (utvikler), Nina Inberg (prosjektleder og rådgiver). Bak: Marius Kveim (leder for Gyero media) og Hans Christian Øren (designer).

Rådgivende utfordrer og utformer

Kompetent, inspirerende og kreativ var beskrivelsene Gyro ønsket å bli assosiert med. Dette la føringer for den visuelle identiteten i kombinasjon med gyroskop-følelsen. I tillegg skulle det reflektere det uferdige puslespillet i hodet på kundene, der Gyro fokuserer på alle detaljene, ser helheten i prosjektet og får brikkene til å falle galant på plass.

– Vi fikk stort spillerom til å utfordre kunden og teste ulike retninger. Jeg tror det var avgjørende for at uttrykket ble så lekent som det ble. Vi opplevde å få mye tillit fra Gyro, som var en flott, digital moden gjeng å samarbeide med, forteller rådgiver Nina Inberg i Bekk.

Bekk fungerte som en rådgivende så vel som produserende samarbeidspartner. Etter konseptfasen, da designprosessen startet, var det derfor Bekks oppgave å utfordre Gyro for å holde på prinsippene som var satt, uten at de gikk på akkord med seg selv.

– Vi hadde stor tiltro til alt Bekk leverte, og var avhengig av at de hjalp oss med det helhetlige uttrykket, slik at kundene våre møter en konsistent merkevare i alle ledd. Hans Christian leverte gode og relevante designforslag, samtidig som vi fikk god rådgivning og oppfølging av Nina. Jobben ble til en lek og sluttresultatet fantastisk, avslutter Marius.