Vi koder landet

For å bygge merkevare blant programmerere og systemutviklere lanserte SNC-Lavalin Atkins et rekrutteringskonsept som nå skal eksporteres til fire nye land.

Hovedfilm

Det franske digital- og ingeniørselskapet SNC-Lavalin Atkins jobber med tjenester som forenkler og beriker livene til mange mennesker ved å bygge kommunenes digitale velferds- og infrastrukturtjenester. For å løse disse oppgavene trenger selskapet flere utviklere, men denne kompetansen er en knapp ressurs.

– Kampen om de smarte programmererne er knallhard. For en relativt ukjent merkevare som vår, var det derfor viktig å henvende seg på en litt annerledes måte til kandidatene, sier Ken Roar Riis, som er administrerende direktør for digitaldivisjonen i SNC-Lavalin Atkins.

Nucleus fikk briefen om å lage en kampanje som kunne overbevise den attraktive målgruppen om å søke ny jobb.

– Vi fant ut at det SNC-Lavalin Atkins faktisk gjør, er å bygge landet på nytt. I kode. Derfor landet vi enkelt og greit på dette som konsept, forteller kreatør Sindre Holme.

Løsningen ble å endre kategorispråket i stillingsannonsene, og etablere «Vi koder landet» som payoff.

Det ble laget filmer og en kampanjeside som appellerte til kandidatenes mulighet for å være med å gjøre hverdagen bedre for innbyggerne i Norge. Med disse virkemidlene inviterte vi systemarkitekter, front end-utviklere og back end-utviklere til å bygge landet på nytt ved hjelp av kode.

Resultatet ble økt merkekjennskap og rekruttering av kandidater.

– Konseptet ble så vellykket at vi nå ønsker å rulle det ut i Sverige, Danmark og UK, forteller markedsdirektør Harriet Jennifer Wright i SNC-Lavalin Atkins.

Bestemor - kort versjon
Bonde - kort versjon
Elev - kort versjon