«Bak Kulissene»

Arbeid av Férdi Film

Kongsberg Jazzfestival med egen tv-kanal.

«Bak Kulissene» er navnet på den nye serien av filmer fra Kongsberg Jazzfestival. Med humor og skråblikk vil vi invitere publikum inn i Kongsberg-universet og snakke med et stadig større publikum hele året der de er. Videoformatet er langt større og viktigere enn kun for etterfilmer.

– Dette er filmer som er ment for å kunne gi publikum en opplevelse før selve opplevelsen. I tillegg til å være en musikkfestival, er vi også en stor folkefest. Vi ønsker å ta dette med oss videre inn i kommunikasjonen. Snakke til folket med et folkelig språk og understreke at jazzfestivalen er åpen for alle. Dette i en tematikk av humor, jovialitet og en smule selvironi, forteller markedssjef Julie Vold Bjørkamo ved Kongsberg Jazzfestival.

Spiller på egen identitet

Som de aller fleste musikkfestivaler ønsker vi å tilby et eksepsjonelt musikkprogram og la det skinne ut blant eksisterende og potensielle nye publikummere. Om det er nok til å skulle skille seg ut blant de 1000 andre musikkfestivalene som bli arrangert er usikkert. Vi ønsker å være tro mot oss selv, og spille på noe som kun er vårt, nemlig identiteten vår, og ikke bare repetere artistslipp og musikkrelaterte nyhetssaker.

– Målet med å bygge videre på vår identitet er å gi publikum sjansen til å bli kjent med oss, slik at de føler en sterkere tilhørighet. Som igjen skaper et sterkere bånd og eierskap til festivalen. Vi ønsker selvfølgelig at publikum skal komme å besøke oss siden vi er Kongsberg Jazzfestival, og ikke nødvendigvis kun, ene og alene, på grunn av artistene som står på plakaten. Vi håper også dette kan være en inngangsport for de som enda ikke har funnet gleden i den frie jazzen, sier Vold Bjørkamo.

Uten faste og strenge rammer

Det er produksjonsselskapet Férdi Film som har laget konseptet sammen med festivalen. Uttaket består av tre filmer, hvor man møter tre sentrale roller i festivalen: en bookingansvarlig, en funksjonær og en jazzmusiker.

– Vi i Férdi Film jobber mye med reklame og får som regel en del rammer når noe skal produseres. I samarbeidet med Kongsberg Jazzfestival har prosessen sett ganske annerledes ut. Sammen med festivalen lagde vi noen karakterbaserte sketsjer som spiller litt på stereotypier og oppfatninger folk kan ha knyttet til jazzfestivalen, forteller regissør Kolbjørn Haugen.

Filmene er primært ment for bruk i sosiale medier, men de vil også være å se på det største lerretet. Alle tre filmer vil bli visst på utvalgte kinoer i en fire ukers periode i regionen rundt om og i Kongsberg.

– Vi håper disse filmene bidrar til at flere får øyene opp for Kongsberg Jazzfestival og at de senker terskelen for å utforske ny musikk. Samtidig håper vi også at de bidrar til at flere tør å tenke i denne retningen når det kommer til promotering, sier regissør Haugen.

Kommentarer

Ingen kommentarer ennå.

Logg inn eller opprett en konto for å være med i diskusjonen.