Visuell identitet for Henie Onstad

Arbeid av ANTI

ANTI med ny visuell identitet for Henie Onstad Kunstsenter, en av Nordens ledende arenaer for modernisme og samtidskunst.

Destinasjonen Henie Onstad

Henie Onstad Kunstsenter er et av Nordens fremste visningssteder for modernisme og samtidskunst. Senteret tilbyr publikum utstillinger, konserter, performance, familieaktiviteter, workshops og foredrag i en ramme med unik arkitektur, natur og en helt spesiell historie. 

Kompromissløse koblinger

– Kunsten står i fokus for alt Henie Onstad gjør. Da vi tok kontakt med ANTI, var ambisjonen å løfte merkevaren Henie Onstad samtidig som vi kompromissløst kunne formidle kunstens verdier. Resultatet har blitt en sterkere og rikere visuell identitet hvor kunsten fremdeles er i sentrum, sier kommunikasjonssjef Gunhild Varvin ved Henie Onstad Kunstsenter.

Historisk forankring

Den nye identiteten er inspirert av historien til HOK og stedets unike arkitektur. Logosymbolet, designet av Siegfried Odermatt i 1968, baserer seg på byggets karakteristiske trapp. Bygget er tegnet slik at utstillingssalene brer seg som en vifte ut ifra trappeløpet, som er byggets midtpunkt. Den nye profilen viderefører altså arkitektenes idé; fra logosymbolet trekkes linjer ut til de ulike informative delene.

– I den nye identiteten har vi skapt et tydelig rammeverk med større fokus på Henie Onstad som avsender. Logo og navnetrekk er ryddet opp i, og identiteten har fått et system som er skalerbart, tilpasningsdyktig og gjenkjennbart, sier designer Petter Torgersen Myhr i ANTI.

– Vi ville lage et fleksibelt system som tillater å vise hele kunstverk i alle formater, uten beskjæringer eller forstyrrende elementer som ligger over. Identiteten forstyrrer aldri kunsten, forteller seniordesigner Håkon Stensholt i ANTI. 

Typesnitt

En sterk identifikator i profilen er det unike typesnittet utviklet i samarbeid med Ellmer Stefan.

– Vi ønsket å lage en font som også refererte til arkitekturen, og da spesifikt at bygget er tegnet nesten uten 90 graders vinkler. Da vi utforsket ulike måter å fjerne rette vinkler i bokstavene, fant vi et uttrykk som også føltes som en klar referanse til det unike lyset på Henie Onstad, sier Gaute Tenold Aase, tidligere kreativ leder i ANTI. 

Det prisme-aktige formspråket i typesnittet gir assosiasjoner til lys som glitrer og bryter. Typesnittet er tegnet i to stiler, en klassisk og en ekspressiv. Vekslingen mellom de to stilene er en referanse til møtet mellom samtid og modernisme i kunstprogrammet til Henie Onstad.

Kommentarer

Ingen kommentarer ennå.

Logg inn eller opprett en konto for å være med i diskusjonen.