Skriver norsk spillhistorie

Arbeid av TRY Apt

TRY Apt starter sin nye spillsatsing med å vinne NM i Gameplay og lage det første norskutviklede kommersielle arkadespillet noensinne.

I januar organiserte Norsk filminstitutt NM i Gameplay: fire dager med intens prototyping rundt temaet «Arkade». TRY Apt sendte et lag og gikk av med førsteplassen. Nå står det ferdige spillet i kjelleren på Tilt i Oslo, som et nytt ledd i norsk spillhistorie.

Nøkkelen til et godt arkadespill

– Med et så åpent tema var det vanskelig å vite hvor man skulle begynne, sier Syver Lauritzsen, som er designer i TRY Apt og ledet det kreative arbeidet med spillet. 

– Vi begynte med å definere noen nøkkelkvaliteter ved et godt arkadespill. Den viktigste av dem er nok sannsynligvis at det må være lett å lære og vanskelig å mestre. Det er en klisjé, men spesielt viktig når man designer for en arkade fordi man kun får én sjanse til å engasjere brukeren. 

Alle mekanikkene i Terror Squid er knyttet til samme handling. Det er altså lite brukeren trenger å lære for å begynne å ha det gøy.

Første norske arkadespill

Gøran Karlsvik, som står for promo og booking hos Tilt, lar ikke entusiasmen vente på seg. 

– Med Terror Squid har norsk spillbransje på mange måter nådd full sirkel. Dette er intet mindre enn spillhistorie in the making: første gang et norsk spill utgis som norsk arkade, i kommersielt øyemed!.

Terror Squid kan per nå kun spilles på maskinen på Tilt, men teamet planlegger å etter hvert gi ut spillet på spillkonsoller.

Kommentarer

Ingen kommentarer ennå.

Logg inn eller opprett en konto for å være med i diskusjonen.