Skriver norsk spillhistorie
TRY Apt starter sin nye spillsatsing med å vinne NM i Gameplay og lage det første norskutviklede kommersielle arkadespillet noensinne.
Aktuelt byrå
TRY Apt
I januar organiserte Norsk filminstitutt NM i Gameplay: fire dager med intens prototyping rundt temaet «Arkade». TRY Apt sendte et lag og gikk av med førsteplassen. Nå står det ferdige spillet i kjelleren på Tilt i Oslo, som et nytt ledd i norsk spillhistorie.
Nøkkelen til et godt arkadespill
– Med et så åpent tema var det vanskelig å vite hvor man skulle begynne, sier Syver Lauritzsen, som er designer i TRY Apt og ledet det kreative arbeidet med spillet.
– Vi begynte med å definere noen nøkkelkvaliteter ved et godt arkadespill. Den viktigste av dem er nok sannsynligvis at det må være lett å lære og vanskelig å mestre. Det er en klisjé, men spesielt viktig når man designer for en arkade fordi man kun får én sjanse til å engasjere brukeren.
Alle mekanikkene i Terror Squid er knyttet til samme handling. Det er altså lite brukeren trenger å lære for å begynne å ha det gøy.
Første norske arkadespill
Gøran Karlsvik, som står for promo og booking hos Tilt, lar ikke entusiasmen vente på seg.
– Med Terror Squid har norsk spillbransje på mange måter nådd full sirkel. Dette er intet mindre enn spillhistorie in the making: første gang et norsk spill utgis som norsk arkade, i kommersielt øyemed!.
Terror Squid kan per nå kun spilles på maskinen på Tilt, men teamet planlegger å etter hvert gi ut spillet på spillkonsoller.