Gullblyanten-profilen 2018

De trodde de ble oppringt av Advertising Age. I stedet ble et tjuetalls kreatører intetanende en del av årets konsept for Gullblyanten.

Hovedvignetten. De øvrige 20 vignettene følger under artikkelen.

SMFB fikk også i år oppdraget med å lage vignettkonseptet til Gullblyanten. Det gjorde de ved å inngå et samarbeid med den fiktive journalisten Carmen Perez, som de ga i oppgave å ta pulsen på norsk reklamebransje.

Carmen ringte et tjuetalls kreatører i bransjen, for å få deres mening om faget, kategorier og konkurranser generelt.

Telefonintervjuene ble klippet og gjort til vignetter for de ulike kategoriene, uten at de involverte var klar over at det var dette det skulle brukes til.

– Vi håper alle involverte tilgir oss, de delte raust av sin kunnskap, og med litt frihet i klippen synes i alle fall vi at dette ble noen skikkelig gøyale vignetter, sier Hans Martin Rønneseth og Eirik Stensrud, som står bak kampanjen.

– Jeg møtte meg selv i døra

– Det var grusomt i det sekundet på Gullblyanten hvor jeg skjønte hva som hadde skjedd, forteller byråleder Tore Woll i Tante Randi, som var en av de som ble oppringt.

– Grusomt fordi jeg møtte meg selv i døra. Hvor mye hadde jeg skryti på meg? Hva f!$% hadde jeg sagt? Hvordan kommer de til å henge meg ut? Jeg gikk igjennom hele følelsesregisteret mitt. Først ville AdAge snakke med meg: smiger! Så tenkte jeg at det var bra for Tante Randi: anerkjennelse! Deretter ble jeg usikker på hva det skulle brukes til: nervøs. Så konkluderte jeg med at Norge og Skandinavia må være et spennende subjekt: beroliget. Så pratet vi på telefonen, og jeg fikk lov å mene i det vide og brede: stolthet. Så kom jeg på Gullblyanten og så introen: frykt. Resten av kvelden ventet jeg på den sosiale giljotinen: alkoholisme. Så til slutt ble jeg hengt ut, men det var jo bare søtt: fullstendig lettelse.

– Det var veldig gøy, fordi det var så treffende. Selvfølgelig vil vi snakke om oss selv i det vide og det brede, vi er jo opptatt av anerkjennelse. Men det kjipe med det var at jeg ikke forsto at jeg ble lurt. Jeg tok en lang kikk på navlen min, heldigvis gjorde alle andre det også (minus én person), og snakket velvillig om seg selv og sin fortreffelighet.

– Godt tenkt. Godt fortalt. Og litt dårlig gjort, avslutter Woll.

I tillegg til Stensrud og Rønneseth var disse involvert: Thomas Askim, Fredrik Melby (grafisk design) Sindre Grøn (klipp og animasjon), Kjetil Røst Nilsen (radioproduksjon), Robin Barstow (lyddesign) og Daniel Blaker (grafisk profil og diplomer) og Silje Hvideberg Tobiassen (prosjektleder).

Brings DM-pris
Kreativt Forums Æresprisen
Web
Utendørs og omgivelser
Stunt / Event
Student
SoMe
Radio
Promo og aktivisering
Produkter eller tjenester
Print
PR
Pakningsdesign
Onlinefilm
Mobil
Integrert
Ikke-kommersiell
Identitet
Håndverk
Film