Sov godt, hilsen IKEA

Med den nye soveromskampanjen «Sov godt», ønsker IKEA å gjøre nordmenn trøtte allerede mens de sitter i sofaen.

– Vi ville lage en film som gir deg følelsen av å bli trøtt, med et lydbilde som tar utgangspunkt i teknikker som beviselig skal hjelpe til med det. For eksempel bruker man hvit støy for å skape effekten av «auditory masking», som hindrer forstyrrelser fra annen lyd, og tempoet i musikken speiler hvilepulsen, noe som skal gjøre at lytteren slapper av. Hele stykket er bygget opp rundt ekte lydopptak fra månen, som ikke bare er veldig kult – men også gir en helt egen stemning, forteller Linus Hjellström.

Flere filmer følger nedover i saken.

I tillegg til lydbildet, skal også det visuelle i filmen gi publikum tunge øyelokk.

– Vi vet at det å ha det kaldt og mørkt på soverommet er noe som trigger kroppen til å produsere søvnhormonet melatonin. Det er, sannsynligvis ikke tilfeldig, også slik nordmenn flest ønsker å ha det på soverommet sitt – og noe vi derfor har gjenspeilet i filmene, forklarer Pia Ølstad.

Før natten senker seg

I TV-filmen møter vi en familie på fem, som går gjennom sine ritualer før natten senker seg. Alt skjer ikke helt som det skal, slik det gjerne er her i livet, men det betyr ikke at man ikke skal sove godt.

– Med 365 netter i året vil ikke alle være like. Av og til kommer livet i veien for den perfekte nattesøvnen. Med denne filmen vil vi vise at vi vet hvordan folk faktisk har det – og at uansett hvordan natta blir, har vi det man trenger for å sove godt. For selv barnesenga kan by på en god natts søvn for en voksen, så lenge puta matcher sovestillingen og madrassen er digg, utdyper markedskommunikasjonssjef Tobias Lien i IKEA.

Filmene er produsert av New Land med Nadia Marquard Otzen på regi.

Utmerkelser

  • Gullblyanten 2019 Audio