Digital markedsplass for grønn teknologi presenteres i Berlin

The Explorer, Innovasjon Norges nye digitale markedsplass for grønn teknologi, presenteres på den anerkjente GreenTech-konferansen i Berlin.

På fredag presenterte H.K.H Kronprins Haakon The Explorer, Innovasjon Norges nye digitale markedsplass for grønn teknologi, på den anerkjente GreenTech Konferansen i Berlin. Målet med markedsplassen er å posisjonere Norge som en pioner innen bærekraft. The Explorer er en strategisk satsing fra Innovasjon Norge for å øke norsk eksport og er utarbeidet av Scandinavian Design Group i samarbeid med Creuna.

Pionér innen bærekraft

– De politiske føringene for The Explorer som ble gitt av Erna Solberg på den årlige NHO-konferansen i 2017 innebar at Norge skulle bli en pionér innen bærekraft. Vi må nå bli grønnere, smartere og mer nytenkende. Dette var også en klar kobling til det strategiske arbeidet utarbeidet gjennom Merkevaren Norge-initiativet som Innovasjon Norge i partnerskap med Scandinavian Design Group har jobbet med de siste fire årene. Jeg synes vi har lykkes med å bruke design til det design er aller best til; å ta strategi ut i konkrete løsninger, å forenkle noe som gjerne er veldig komplisert, sier daglig leder Anne Marie Brady i Scandinavian Design Group.

Egen «matchmaker»

Markedsplassen gjør det mulig for norske virksomheter å presentere seg og sin teknologi for resten av verden. Over 200 norske virksomheter, både store og små, presenterer seg nå på The Explorer. I tillegg har over 500 bedrifter registrert sine bærekraftige løsninger på plattformen for mulig å bli akkreditert og eksponert. Potensielle kjøpere og investorer kan utforske grønn teknologi fra Norge ut fra hvilken sektor de er interessert i og hvilke bærekraftsmål de er opptatt av. Løsningen utvikles også videre med blant annet en egen «matchmaker» der selskaper kan se i hvilken grad deres teknologier og forretningsmål er kompatible, og en egen chat for de som ønsker rask og enkel kommunikasjon.

– For oss designere er det utrolig givende å se hvordan både næringslivet, Innovasjon Norge, diplomatiet og næringslivsorganisasjoner bruker The Explorer i møtet med næringslivsinteresser i utlandet. Det er da vi vet at vi har truffet med både den strategiske prosessen og designleveransen, sier Liv Marit Næss, leder av prosjektet for SDG.

Strategien, konseptet og designet er utviklet av Scandinavian Design Group i tett samarbeid med Innovasjon Norge og Creuna, som har stått for den tekniske utviklingen av markedsplassen.