Ingenting kan være 100 %

McDonald’s og NORD DDB er enige om å være uenige.

Under fjorårets Big Mac-kampanje raste debatten om hvorvidt en Big Mac med bacon kunne kalles for Big Mac eller ikke. Det var det stor uenighet om blant folket, men juryen i Anfo Effekt var derimot helt samstemte i at jobben fortjente gull. I år gjentas suksessoppskriften.

– I McDonald’s er vi stolte av at så mange av råvarene vi bruker kommer fra Norge. Noe vi vet at betyr mye både for norsk landbruk og gjestene våre. Derfor ønsket vi at etterlatt inntrykk av årets kampanje skulle være at Big Mac inneholder 100 prosent rent norsk storfekjøtt. Akkurat dét tror jeg folk kommer til å få med seg i år, sier Mari Husby, Senior Marketing Manager i McDonald’s Norge.

– Et besøk hos McDonald’s skal være noe å se frem til, og visshet rundt hvor råvarene våre kommer fra og kvaliteten på disse er faktorer vi vet at er viktig for gjestene våre, fortsetter hun.


Det kreative teamet bak kampanjen, Joachim Bjørndahl og Fredrik Omre, skjønte raskt hvor det bar da de skulle gå i gang med årets Big Mac-kampanje.

– Vi hadde så vidt rukket å få et par retninger på blokka idet kampanjen fra i fjor vant en effektpris. Da forstod vi at det skulle godt gjøres å unngå nye uttak på dét konseptet. Det kunne ha vært en krevende øvelse, men med stødig regi, dyktige skuespillere og stor takhøyde for improvisasjon, gikk det helt smertefritt.

Kampanjen består av fire filmer for TV og Online video, samt en bukett av taktiske uttak.