Ny nettside for Vigeland-museet

Arbeid av Neue Design Studio

Vigeland-museet revitaliserer sin digitale tilstedeværelse.

Vigelandsparken er en av Norges mest besøkte attraksjoner, med over en million besøkende hvert år. Likevel er det mange som ikke kjenner til Vigeland-museet, et museum som i seg selv har en enestående historie og arkitektur, og som har ansvaret for kunsten i museet og parken.

Museet, en unik teglstensbygning bygget i en blanding av nyklassisisme og funksjonalisme, ligger i kanten av Vigelandsparken og forvalter arven etter Gustav Vigeland, Norges største billedhugger gjennom tidene. Museet som også var hans atelier og kunstnerhjem, er dessuten en veletablert arena for samtidskunst innenfor det tredimensjonale kunstfeltet. Det å bevege seg rundt i museumsbygget er i seg selv en sakral opplevelse, og kombinasjonen av en reise i Vigelands kunst og virke med det fremste innen skulpturell samtidskunst, gjør museet til en destinasjon uten sammenlikning.

Vigeland-museet hadde behov for å revitalisere sin digitale tilstedeværelse gjennom nye nettsider som i større grad presenterer kunsten og kvaliteten i bygget. Videre skulle nettsidene svare på et stort kjennskaps- og informasjonsbehov knyttet til både museet og parken.

– Vi skal være stolte av arven etter Vigeland, samtidig som vi løfter frem ny moderne kunst. I møtet mellom historien og samtiden ønsket vi å utvikle et konsept som bærer begge deler, uttaler Erlend Kannert Istad, senior digital designer i Neue Design Studio.

Han fortsetter: 

– I tillegg til å gjøre destinasjonen bedre kjent for allmenheten satte vi oss tre mål; å tydeliggjøre sammenhengen mellom parken og museet, presentere museet som et levende sted med samtidskunstutstillinger og ikke minst formidle opplevelsen av å bevege seg i bygget med det unike lyset og den monumentale kunsten. Med bruk av to alltid tilgjengelige symboler som tar opp i seg signifikante og gjenkjennbare trekk fra museet og parken, etablerer vi dessuten en oppfatning av én destinasjon med to besøksområder. 

Neue har jobbet tett med Mustasj på teknisk utvikling og brakte avslutningsvis også inn fotograf Mathias Fossum som gjennom bruk av film og foto formidler opplevelsen av å vandre gjennom museet. Den skulpturelle kunsten og det skiftende lyset formidles best gjennom levende bilder som beveger seg rundt og mellom verkene.

I tillegg til nettsiden utviklet Neue en dynamisk plakatgenerator for temporære utstillinger som signaliserer at museet også er en institusjon for skulpturell samtidskunst, uavhenging av Gustav Vigelands virke.

– Samarbeidet med Neue har vært berikende og bevisstgjørende. Vi har blitt utfordret til å reflektere over hvem vi er, og hvem vi vil være. Vi har måttet gjøre vanskelige prioriteringer som har vært helt nødvendige for å skape et oversiktlig informasjonshierarki. Neue har vært flinke til å strukturere og presentere innholdet på en måte som er brukervennlig, men som samtidig ivaretar det visuelle. Dette har gitt en sømløs opplevelse av design og funksjonalitet. Vi er veldig stolte over vår nye hjemmeside, som har gitt hele museumsopplevelsen et løft for både oss og publikumet vårt, uttaler Elin-Therese Aarseth, kurator formidling og nettredaktør ved Vigeland-museet.

Kommentarer

Ingen kommentarer ennå.

Logg inn eller opprett en konto for å være med i diskusjonen.