En ubeskyttet forside

Arbeid av TRY

Forsidemodellen på magasinet KK utvikler føflekkreft hvis bladet ligger ubeskyttet i solen.

Nesten hver dag dør en person i Norge av føflekkreft, og den svært farlige kreftformen er også den som øker mest. Opp mot 90 % av tilfellene har sammenheng med UV-stråler. For å sette fokus på temaet laget KK, i samarbeid med Kreftforeningen, en helt spesiell sommerutgave av Norges største kvinnemagasin.

Ved hjelp av et blekk som reagerer på UV-stråler blir leserne presentert for en sterk tankevekker – midt på selveste forsiden. Ligger magasinet ubeskyttet i sommersola vokser det frem en stor og misformet føflekk på modellens overarm. Når leseren åpner magasinet følges budskapet opp med mer informasjon og tips til hvordan man kan beskytte huden sin.

KK ønsket å vie hele sommerutgaven til å sette fokus på temaet, så inni magasinet er det også laget alt fra moteserier med klær og tilbehør man kan beskytte huden sin med, til artikler og ekte historier om kvinner som har hatt diagnosen.

– Sammen med KK har vi brukt lang tid på å finne ut hvordan vi skulle få løsningen til å fungere optimalt, så det var et stort øyeblikk da magasinene endelig kom ut i butikkene i sommer. KK skal ha mye ros for at de bruker stemmen sin på denne måten, og at de vier en hel utgave til å sette fokus på en så viktig sak, sier det kreative teamet, Caroline Riis og Eirik Sørensen.

40.000 magasiner fant veien til butikkhyller og abonnenter i midten av juli, men bladet fikk også stor oppmerksomhet i sosiale medier og i pressen. Kampanjen var blant annet en av hovedsakene i NRK Dagsrevyen.

Kommentarer

Ingen kommentarer ennå.

Logg inn eller opprett en konto for å være med i diskusjonen.